Czteroletnie kadencje
Kadencja członków komisji zarządzających trwa 4 lata, a Fundusz Promocji Roślin Oleistych utworzono dopiero w 2019 r., dlatego kadencja członków tego funduszu upłynie dopiero 4 października 2023 r.
Kto zarządza funduszami?
Każdy fundusz jest zarządzany przez komisję liczącą dziewięcioro członków. Większość, tj. pięcioro, przedstawicieli, reprezentuje producentów produktów rolno-spożywczych, trzy osoby przetwórców produktów rolno-spożywczych oraz jedna osoba Krajową Radę Izb Rolniczych.
Członkostwo w komisji zarządzającej funduszem to odpowiedzialna funkcja, ponieważ osoby te mają wpływ na to, jak wydawane są pieniądze zebrane ze sprzedaży zwierząt i płodów rolnych. Wpłaty na fundusze promocji naliczane są w wysokości 0,1% wartości od sprzedaży żywych świń, bydła, koni, owiec, drobiu, ryb, zboża owoców i warzyw. Natomiast w przypadku mleka w wysokości 0,001 zł od każdego kilograma mleka skupionego przez pierwsze podmioty skupujące. Rocznie łącznie jest to kwota rzędu 70 mln zł. Im większa sprzedaż, tym dany fundusz dysponuje większą kwotą, a im produkcja bardziej niszowa – mniejszą.
Jaka jest rola poszczególnych funduszy?
Fundusze mają wspierać marketing rolny, wzrost spożycia oraz promować produkty rolno-spożywcze. Na liście członków pojawiło się wiele nazwisk, które figurowały już w wykazie w poprzedniej kadencji funduszy, ale są też nowe osoby.
Kto będzie kierował Funduszem Promocji Mleka?
O tym, jak będą wydawane pieniądze z Funduszu Promocji Mleka z ramienia ogólnokrajowych organizacji zrzeszających producentów mleka lub podmiotów skupujących decydować będą: Wawrzyniec Maziejuk (OSPiPPE „Polska Ekologia”), Zbigniew Chwastek (PFHBiPM), Krzysztof Pogorzelski (PFHBiPM), Aleksander Tadych (NSZZRI „Solidarność”) oraz Waldemar Wojciechowski (Stowarzyszenie Innowatorów Wsi). Z ramienia organizacji zrzeszających podmioty skupujące i zakłady przetwórcze: Agnieszka Maliszewska (Polska Izba Mleka), Stanisław Wieczorek (KZSM) oraz Marcin Hydzik (prezes Związku Polskich Przetwórców Mleka). Z ramienia KRIR członkiem funduszu mleka został Stanisław Stanik.
Kto na czele Funduszu Promocji Mięsa Wieprzowego?
Do Funduszu Promocji Mięsa Wieprzowego jako reprezentantów organizacji zrzeszających producentów wybrano: Pawła Krajmasa (OSPiPPE „Polska Ekologia”), Ewę Szydłowską (OPZZRiOR), Janusza Walczaka (NSZZRI „Solidarność”), Mariusza Gołębiowskiego (ZZR „Ojczyzna”) oraz Pawła Rochala. Przetwórców i ubojnie reprezentują Wiesław Różański (UPEMI), Roman Miler (Związek Polskie Mięso) i Andrzej Zawistowski, natomiast KRIR – Wiesław Burzyński.
Jakie nazwiska na czele Funduszu Promocji Mięsa Wołowego?
Członkami Funduszu Promocji Mięsa Wołowego z ramienia organizacji producentów są: Józef Sikorski (NSZZRI „Solidarność”), Jacek Zarzecki (Polski Związek Hodowców i Producentów Bydła Mięsnego), Jerzy Wierzbicki (Polskie Zrzeszenie Producentów Bydła Mięsnego), Andrzej Jaworski, Grzegorz Kopacki (PZHiPBM). Natomiast przetwórców i ubojnie reprezentują: Krzysztof Borkowski (UPEMI), Jerzy Rey oraz Piotr Ziemann (Stowarzyszenie Rzeźników i Wędliniarzy RP). Przedstawicielem KRIR w tym funduszu jest Grzegorz Leszczyński.
Zmiany w Funduszu Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych
Do Funduszu Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych z ramienia organizacji producentów wybrano Przemysława Bochata (Polski Związek Producentów Roślin Zbożowych), Edwarda Kosmalę (NSZZRI „Solidarność”), Mieczysława Babalskiego (OSPiPPE „Polska Ekologia”), Mariana Sikorę (Federacja Branżowych Związków Producentów Rolnych) oraz Stanisława Andersa (NSZZRI „Solidarność”). Przetwórców i podmioty skupowe reprezentują: Stanisław Butka (Stowarzyszenie Rzemieślników Piekarstwa RP), Monika Piątkowska (Izba Zbożowo-Paszowa) oraz Izabella Byszewska (Polska Izba Produktu Regionalnego i Lokalnego). W tym funduszu KRIR reprezentuje Stanisław Baliński.
Magdalena Szymańska
fot.