Muzeum Narodowe Rolnictwa w Szreniawie wzbogaciło się o 17 wyjątkowych tarpanów
W środę 18 grudnia 2019 roku Muzeum Narodowe Rolnictwa i Przemysłu Rolno-Spożywczego w Szreniawie pochwaliło się stworzeniem od podstaw „Muzeum Tarpana”. Składa się na nie aż 17 różnych modeli tego samochodu rolniczego, który był produkowany od lat 70. w podpoznańskim Antoninku.
Kilkanaście Tarpanów zostało tu pokazanych wśród innych pojazdów, które królowały w Polsce, w tym Żuk, Nysa, Polonez, Fiat 125p i 126p oraz Syrenki. W Muzeum znajdują się eksponaty pieczołowicie odrestaurowane przez zespół pasjonatów, a efekt tych prac jest niesamowity. A najlepsze jest to, że owe „eksponaty muzealne” można nie tylko dotknąć, to są jeszcze na dodatek na chodzie.
Tarpanola – pierwowzór SUV-a
W Muzeum Tarpana na specjalnie wyeksponowanym miejscu znajduje się Tarpanola. Jest to zupełnie nowy prototyp Tarpana opracowany przy współpracy z koncernem Fiata.
– Można powiedzieć, że był to pierwowzór dzisiejszych SUV-ów. Był to samochód stworzony głównie z myślą o przewożeniu osób, a nie towarów jak Tarpany – mówi Gerard Radecki, kustosz kolekcji i Główny Specjalista ds. Motoryzacji Wsi w Muzeum Narodowym Rolnictwa i Przemysłu Rolno-Spożywczego w Szreniawie.
Wśród eksponatów można znaleźć także wojskowego Honkera, czy „papieskiego” Tarpana 237 pick-up, którym podróżowali fotoreporterzy podczas pielgrzymki Jana Pawła II w 1987 roku.
- W Muzeum Tarpana można dotknąć eksponatów, a nawet zobaczyć jak jeżdżą
Na początku kwietnia odbędą się Dni Otwarte w Muzeum Tarpana
Muzeum w Szreniawie chce otworzyć Muzeum Tarpana dla zwiedzających na początku kwietnia. Wówczas zostaną zorganizowane Dni Otwarte, na które będzie można przynieść również własne pamiątki związane z Tarpanem.
Więcej na temat tej niesamowitej kolekcji będzie można przeczytać w nr 3/2020 Tygodnika Poradnika Rolniczego
- Najstarszy egzemplarz w muzeum to Tarpan wyprodukowany w 1974 roku, czyli zaledwie rok po uruchomieniu produkcji w Antoninku
Paweł Mikos
Fot. Paweł Mikos