![Ceny pszenicy spadają, mocno drożeją świnie i cielaki. A co z nawozami? [Raport rynkowy 28.03.2025]](/templates/site/images/jpgs/h_no-image_640.jpg)
Kilka dni temu informowaliśmy Was, że na przejściach granicznych z Polską w Hrubieszowie i Dorohusku występują duże opóźnienia w ruchu pociągów towarowych. Powodem kolejek miało być zawieszenie uproszczonej procedury kontroli weterynaryjnej przez polską stronę i wprowadzenie dodatkowych kontroli przywożonych zbóż paszowych i pasz.
Weterynaria zaostrzyła kontrole zbóż i pasz z Ukrainy
Postanowiliśmy więc sprawdzić, czy inspekcja weterynaryjna zaostrzyła kontrolę importowanych towarów, o co od miesięcy apelują rolnicy.
Okazuje się, że od prawie dwóch tygodni kontrole są rzeczywiście wzmożone. Powodem jest pogorszenie się jakości zdrowotnej zbóż.
Obecnie, jak tłumaczy nam GIW, kontrola przewiduje zwiększony odsetek przesyłek wytypowanych do kontroli fizycznej z pobraniem próbki do badań urzędowych w laboratoriach Inspekcji Weterynaryjnej w następujących kierunkach: oznaczanie zawartości mikotoksyn; obecność pałeczek Salmonella; oznaczanie zawartości pestycydów; oznaczanie zawartości polichlorowanych bifenyli (PCB).
Rolnicy: dostajemy sygnały, że próbki pasz są fatalnej jakości
Z zaostrzenia kontroli cieszą się rolnicy, ale jednocześnie obawiają się, że jakość wwożonych zbóż musiała być naprawdę fatalna, skoro ministerstwo zdecydowało się wzmocnić monitoring.
- Dobrze, że wreszcie minister zarządził, by dokładniej sprawdzać, co wjeżdża do nas z Ukrainy. Ale niestety stało się to za późno. My doskonale wiemy, że przez ostatnie miesiące bardzo kiepskie ziarno jechało, jak chciało i gdzie chciało. I teraz nikt nie wie, gdzie ono jest i kto go zje. A już dostajemy sygnały z terenu, że próbki pasz są fatalnej jakości – mówi nam jeden z lubelskich rolników.
Ukraina niezadowolona z kontroli. W Dorohusku TIR-y czekają 8 dni
Wzmożone kontrole weterynaryjne odbywają się na sześciu przejściach granicznych i mocno spowalniają ruch. Jak tłumaczy minister rolnictwa Ukrainy Mykola Solski, cytowany przez Ukrinform, kolejki są olbrzymie nie tylko na przejściach kolejowych, ale i samochodowych.
- Czas oczekiwania na inspektora weterynarii i przejazd przez drogowy punkt kontrolny „Jagodin-Dorohusk” wynosi prawie osiem dni - wylicza Solski.
Ukraiński minister poinformował, że pracuje już nad rozwiązaniem tego problemu. Jeszcze w tym tygodniu, 3 marca, spotka się z premierem Mateuszem Morawieckim w Warszawie, gdzie poruszone zostaną kwestie przekraczania granicy i kontroli fitosanitarnej.
Koleje Ukraińskie wstrzymały transport zboża i pasz do Polski
Zaostrzone kontrole niepokoją ukraińską stronę, tym bardziej, że 27 lutego Koleje Ukraińskie wprowadziły zakaz transportu koleją paszy i zbóż do wszystkich odbiorców w Polsce przez jedno przejście - stację Izow (przejście graniczne Hrubieszów-Włodzimierz Wołyński).
Rolnicy: pociągi nadal wjeżdżają do Polski
Jednak rolnicy z okolic Hrubieszowa, z którymi rozmawialiśmy twierdzą, że pociągi kursują normalnie i nadal wjeżdżają przez to przejście do Polski.
Zapytaliśmy więc Służbę Celną, jak wygląda sytuacja na tym i na innych przejściach. Okazuje się, że Krajowa Administracja Skarbowa nie posiada żadnych informacji od ukraińskich kolei dotyczących wstrzymania transportu kolejowego do Polski zboża i pasz.
KAS wyjaśnia nam, że jeżeli chodzi o kolejowe przejście graniczne w Hrubieszowie, to 1.03.2023 r. oraz w nocy z 28.02/1.03.2023 r. nie stwierdzono transportów zbóż z Ukrainy.
Jak wygląda kontrola weterynaryjna zbóż i pasz z Ukrainy?
Jak poinformował nas na początku lutego Główny Inspektorat Weterynarii, inspekcja kontroluje przesyłki z Ukrainy w Hrebennem, Hrubieszowie, Dorohusku, Korczowej i Medyce.
Na przejściu drogowym w Hrebennem oraz Dorohusku kontrola prowadzona była do tej pory (do 20 lutego, bo GIW nie odpowiedział nam na pytanie, co się zmieniło po tej dacie) w dzień przez 2-3 inspektorów, w nocy 1-2 inspektorów.
Na przejściu drogowym w Korczowej, jak również na przejściu kolejowym w Medyce kontrola przeprowadzana była w dzień przez 2-3 inspektorów, a w nocy 2 inspektorów.
Natomiast przejście kolejowe w Hrubieszowie w dzień kontrolowało 1-3 inspektorów, a w nocy punkt kontrolny był zamknięty.
Liczba próbek oraz kierunki badań przesyłek pasz z krajów trzecich dla Granicznych Inspektoratów Weterynarii zawarte są w corocznym „Planie Urzędowej Kontroli Pasz”, do którego wprowadzono zmiany 16 lutego.
Jednymi z kierunków badań ujętych w Planie na 2023 r. jest oznaczenie zawartości pestycydów, PCB i Salmonelli oraz oznaczenie zawartości mikotoksyn. Być może to skrupulatniej sprawdzają teraz inspektorzy i przez to kontrola trwa dużo dłużej.
Kamila Szałaj, fot. Ł. Siara