Kalisz będzie miał obwodnicę kosztem rolników
Ponad 20 rolników, głównie z okolic Nowych Skalmierzyc (woj. wielkopolskie) w powolnym, żeby nie powiedzieć żółwim tempie wyruszyło dziś na drogę krajową nr 25, by w ten sposób pokazać prezydentowi Kalisza, Krystianowi Kinastowskiemu, co sądzą o wybranym do realizacji wariancie obwodnicy miasta. Do dalszych prac GDDKiA skierowała wariant 5 projektu. Jest on przeprowadzony przez pola rolników, niszczy meliorację oraz dzieli ziemię na połowy. Nowa obwodnica ma przebiegać po gruntach nawet II i III klasy bonitacyjnej.
– Tutaj są grunty dobrej kategorii, na których uprawiane są warzywa. Część z rolników ma już nawodnienia i teraz to wszystko ma zostać zniszczone – tłumaczył na jednym z protestów w tej sprawie Karol Frąszczak. – Z takim obrotem sprawy rolnicy nie mogą się pogodzić.
Ten wariant nie znalazł uznania w oczach rolników, ale także w oczach władz Nowych Skalmierzyc.
Władze Nowych Skalmierzyc zaproponowały wariant korzystny dla wszystkich
W 2020 roku Jerzy Łukasz Walczak, burmistrz miasta i gminy Nowe Skalmierzyce poinformował, że spotkał się z prezydentem Kalisza, i zapadły ustalenia takie, które korzystne są zarówno dla rolników i miasta Kalisza. Był to wariant 6 planowanej obwodnicy.
Komisja Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych GDDKiA w sprawie przebiegu planowanej obwodnicy Kalisza zdecydowała inaczej, niż było to mówione – wybrano wariant 5 planowanej obwodnicy. I to ten projekt miał zostać skierowany do dalszych prac planistycznych.
Kaliszanie optowali za wariantem nr 5, który prowadzi obwodnicę dalej od granic miasta. Mieszkańcy Nowych Skalmierzyc oraz rolnicy proponowali wariant 6 projektu - czyli taki, który jest bliżej granicy miasta Kalisz i omija przy tym pola rolników.
Kaliszanie optowali za wariantem nr 5, który prowadzi obwodnicę dalej od granic miasta. Mieszkańcy Nowych Skalmierzyc oraz rolnicy proponowali wariant 6 projektu - czyli taki, który jest bliżej granicy miasta Kalisz i omija przy tym pola rolników.
Rolnicy nie chcą zgodzić się z tym projektem, dlatego pikietują.
Wg zamysłów inwestora rozpoczęcie robót budowlanych nad obwodnicą możliwe będzie najwcześniej pod koniec przyszłego roku. Oddanie inwestycji planowane jest na koniec 2028 r.
Michał Czubak
Fot.