Jakich zmian w światowej polityce można oczekiwać po reelekcji Donalda Trumpa?
Powrót Trumpa z całą pewnością zmieni krajobraz polityczny nie tylko w Stanach Zjednoczonych. W kwestii handlu Trump potwierdził swój zamiar naciskania na wzajemne umowy handlowe, sugerując potencjalne cła na import z krajów takich jak Chiny i Meksyk.
Oczekuje się, że reelekcja Trumpa spowoduje zmiany w polityce regulacyjnej, podatkowej i inwestycyjnej, napędzając wzrosty na rynkach. Towary odnotowały różne reakcje, tj. ropa naftowa i metale szlachetne spadły przy silniejszym dolarze, podczas gdy rynki rolne wykazały ostrożność w kwestii stanowiska Trumpa wobec Chin. Ceny soi spadły z powodu obaw o wznowienie taryf, co sygnalizuje potencjalne zakłócenia w handlu USA-Chiny.
Kierunek polityki Trumpa prawdopodobnie będzie kładł nacisk na taryfy, handel wzajemny i zrestrukturyzowany kodeks podatkowy. Wczesne oznaki wskazują na wzrost napięć handlowych, zwłaszcza z Chinami, co może wpłynąć na globalne łańcuchy dostaw i rynki rolne. Krajowa polityka gospodarcza może się przesunąć w kierunku zachęt podatkowych dla inwestycji biznesowych, mających na celu stymulowanie wzrostu i utrzymanie dynamiki rynku.
Eksport amerykańskich produktów mleczarskich wzrósł we wrześniu o 8,5% w przeliczeniu na suchą masę mleczną, co oznacza trzeci z rzędu miesiąc wzrostu w ujęciu rok do roku, jak wynika z danych US Dairy Export Council (USDEC).
Wartość eksportu amerykańskich produktów mleczarskich wzrosła o prawie 20%
Eksport amerykańskich produktów mleczarskich osiągnął najlepszy wynik kwartalny od końca 2022 r., a popyt na kluczowych rynkach poza Chinami utrzymuje się na wysokim poziomie. Wartość eksportu wzrosła rok do roku o 18%, osiągając 715,2 mln USD, co stanowi drugą najwyższą miesięczną sumę w 2024 r. Ten wzrost spowodował, że wartość eksportu od początku roku po raz pierwszy w tym roku znalazła się na plusie, wykazując niewielki wzrost o 0,4% w porównaniu z poziomami z 2023 r.
Pomimo powszechnego wzrostu, eksport USA do Chin pozostaje słabym punktem, przy czym dostawy do tego kraju spadły o 13% rok do roku we wrześniu. Wyzwania gospodarcze w Chinach, w tym powolny wzrost, wpływają na import produktów mlecznych w całym sektorze. Chiński rząd zebrał się w minionym tygodniu, aby omówić ostatnie środki stymulujące, mające na celu zwiększenie konsumpcji krajowej, chociaż nie jest pewne czy wzmocnią one import produktów mlecznych w nadchodzących miesiącach.
Chiny stają sie coraz bardziej samowystarczalne pod kątem produkcji mleka w proszku
Krajowa produkcja mleka w proszku w Chinach pokrywa obecnie około 60% potrzeb kraju, zwłaszcza w kategorii pełnego mleka w proszku. Do końca 2022 r. poziom samowystarczalności osiągnął 60,1%, podczas gdy w przypadku odtłuszczonego mleka w proszku wskaźnik ten wynosił zaledwie 7,0%.
W 2022 r. Chiny wyprodukowały 1,075 mln ton mleka w proszku, z czego 1,050 mln ton stanowiły produkty mleczne. Średnioroczny wzrost produkcji w okresie od 2018 r. do 2022 r. wyniósł 2,2%, co wynika z dostosowania przemysłu przetwórczego do rosnącej produkcji mleka w kraju. Oczekuje się, że ten trend utrzyma się w kolejnych latach.
Całkowite spożycie mleka w proszku w Chinach w 2022 r. osiągnęło 2,106 mln ton. Głównym kanałem konsumpcji pozostaje przetwórstwo przemysłowe, które stanowiło 83,4% całkowitej wielkości spożycia mleka w proszku w ubiegłym roku. Sprzedaż detaliczna stanowiła 15,7%, podczas gdy sektor gastronomiczny wchłonął zaledwie 0,9%.
Jarosław Malczewski