Agri Plus nadmiernie spóźniał się z płatnościami dla rolników
W grudniu 2022 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych, która wprowadziła szereg zmian mających na celu skuteczniejsze rozwiązywanie problemów związanych z nieprawidłowościami w handlu. Jednym z nowych narzędzi wprowadzonych przez tę nowelizację jest tzw. wystąpienie miękkie.
Na podstawie tego prezes UOKiK zastosował wystąpienia miękkie do 62 przedsiębiorców, w tym dla firmy Agri Plus. Część spółek, które otrzymały pisma, zadeklarowało niezwłoczny przegląd swoich procedur płatniczych, podjęcie niezbędnych działań mających na celu poprawę dyscypliny płatniczej wobec kontrahentów i wyeliminowanie stwierdzonych opóźnień.
Na część z nich nałożył kary finansowe. Do tej grupy należy właśnie Agri Plus, która została ukarana przez prezesa karą w wysokości 476 tys. zł.
Zakład Przemysłu Mięsnego Biernacki też zalegał z należnościami wobec rolników, ale kary uniknął. Dlaczego?
Jedną z firm z branży działającej w sektorze rolniczym, która znalazła się pod lupą UOKiK, był również Zakład Przemysłu Mięsnego Biernacki.
To jedno z tych przedsiębiorstw, które również stosowało zatory płatnicze wobec kontrahentów. Dlaczego jednak w tym przypadku prezes Urzędu odstąpił od ukarania przedsiębiorstwa?
Jak tłumaczy Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, „wystąpiły przesłanki obligujące do odstąpienia od wymierzenia im sankcji pieniężnej. Ustalono bowiem, że w badanym okresie przedsiębiorcy sami byli narażeni na zatory płatnicze.”
Agri Plus przyznaje się do opóźnień w płatnościach i wdrożyło procedury naprawcze
Skotnaktowalimy się Agri Plus w sprawie kary, jaką UOKiK nałożyło na przedsiębiorstowo. Odpowiedź nadeszła i publikujemy ją poniżej w całości. W niej Agri Plus przyznaje się do opóźnień, ale zaznacza, że były one co najwyżej kilkudniowe.
- Spółka Agri Plus odnotowała krótkotrwałe opóźnienia w płatnościach, które wystąpiły w okresie 3-miesięcy 2020 roku. Kwestia terminowego regulowania zobowiązań jest dla nas priorytetem, dlatego też podjęliśmy decyzję o wdrożeniu stosownych działań, polegających na usprawnieniu procesu przepływu dokumentacji, co pozwoliło w efekcie na skuteczne wyeliminowanie incydentalnych zdarzeń związanych z przeterminowanymi należnościami. Należy podkreślić, iż same opóźnienia w płatnościach były zaledwie kilkudniowe, wystąpiły w sposób niezamierzony i stanowiły jedynie odsetek naszych obrotów. Jesteśmy przekonani, że wprowadzone zmiany procesowe przyczynią się do jeszcze lepszej obsługi naszych ontrahentów - tak sprawę komentuje Łukasz Dominiak, Rzecznik Prasowy, Dyrektor ds. Public i Government Relations w Agri Plus.
Michał Czubak
Fot. arch. red.