Rolnicy nie wiedzieli na jakich zasadach są realizowane dostawy
Dostawcy, realizując zamówienia od 1 stycznia danego roku do dnia podpisania umowy, nie mieli pewności, na jakich zasadach i warunkach zostanie wstecznie rozliczona sprzedaż. W niektórych przypadkach dostawcy byli obciążani dodatkowymi rabatami, które nie były uwzględnione w pierwotnych umowach.
Ponadto, spółka uzyskiwała od dostawców rabaty retrospektywne, mimo że wartość obrotu, od której strona uzależniła udzielenie rabatu, nie została osiągnięta w określonym okresie rozliczeniowym. W wyniku tych działań dostawcy tracili część swojego dochodu, który przysługiwał im w ramach współpracy z siecią Intermarche.
UOKIK zaznacza, to jest „nieakceptowalne”
Prezes UOKiK, Tomasz Chróstny, podkreślił, że nieakceptowalne jest, gdy dostawcy produktów przez długi czas nie wiedzą, jakie wynagrodzenie otrzymają za sprzedane towary, lub gdy ich dochody są pomniejszane przez rabaty retrospektywne, które nie wynikają z podpisanych umów. W związku z tym, spółka odpowiedzialna za zakupy w sieci Intermarche została zobowiązana do zmiany swoich praktyk i zwrotu niesłusznie pobranych opłat.
Rolnicy i przetwórcy będą mieli zwrócone pieniądze
Zgodnie z narzuconym zobowiązaniem, spółka SCA PR zwróci pobrane kwoty wraz z odsetkami za wcześniej zakwestionowane rabaty. Ponadto, spółka przestanie zawierać z dostawcami umowy dotyczące warunków rabatów na dany rok po jego rozpoczęciu z mocą wsteczną. Dzięki temu dostawcy będą mieli pewność, jakie warunki finansowe obowiązują w momencie rozpoczęcia współpracy na określony okres.
To zobowiązanie dotyczy również umów zawartych na rok 2023 i dostawców produktów rolno-spożywczych, którzy muszą udzielić rabatu po osiągnięciu określonej wartości zakupów. Spółka zwróci się do tych dostawców z propozycją zmiany umowy, aby wysokość rabatu zależała od wartości zakupów produktów w okresie od dnia zawarcia umowy do końca 2023 roku, a nie od początku roku.
Obecnie trwają postępowania w sprawie opłat logistycznych pobieranych przez Carrefour Polska i Auchan Polska.
Michał Czubak
fot. M. Czubak