Załamanie sprzedaży na rynku przyczep rolniczych
Kryzys w rolnictwie daje się we znaki także producentom maszyn i urządzeń rolniczych. Bardzo duże spadki notują producenci przyczep rolniczych. W Polsce w sierpniu 2024 r. zarejestrowano tylko 409 szt. nowych przyczep, czyli o połowę mniej niż w lipcu. W sumie przez osiem miesięcy 2024 roku zarejestrowanych zostało 3844 szt. nowych przyczep. To o 18,3 proc. mniej niż rok wcześniej.
Duży polski producent przyczep na minusie. Tnie inwestycje
Spadki notuje także Grupa Wielton, jeden z największych producentów przyczep w Europie i na świecie. W pierwszym półroczu 2024 roku przychody firmy zmalały aż o 1/3. W tym czasie sprzedała 7 877 sztuk przyczep i naczep wobec 10 762 sztuk rok wcześniej. Nie pokryło to kosztów i Grupa poniosła stratę w wysokości 40,6 mln zł. W obliczu tych wyzwań optymalizuje strukturę zatrudnienia i redukuje poziom inwestycji na ten rok z planowanych 130 mln zł do 73,7 mln zł.
- Obecna, trudna sytuacja rynkowa wymaga prowadzenia intensywnych działań optymalizacyjnych. Będąc pod silną presją spadku rynku redukujemy poziom kosztów dopasowując naszą organizację i jej strukturę zatrudnienia do potrzeb produkcyjnych oraz licznych wyzwań. Koncentrujemy się na zapewnieniu kapitału obrotowego oraz generowaniu pozytywnego poziomu marży. Jesteśmy także w stałym kontakcie z instytucjami finansującymi, w celu uzyskania dodatkowego wsparcia. Jednocześnie zdecydowaliśmy się obniżyć poziom inwestycji zaplanowanych na ten rok i przełożyć ich realizację na kolejne lata. Jestem przekonany, że poziom rynku, który jest już na bardzo niskim poziomie nie ulegnie dalszemu pogłębianiu, a ożywienia branży spodziewamy się w pierwszym półroczu 2025 roku – mówił Paweł Szataniak, Prezes Zarządu Grupy Wielton.
Wielton wchodzi w dostawy naczep dla wojska
Wielton notował spadki w większości krajów. We Francji i w Polsce sprzedaż spadła o 34 proc., a Wielkiej Brytanii o 38 proc. Wzrost sprzedaży o 3 proc. nastąpił w Niemczech.
By zdywersyfikować źródła przychodu Wielton pracuje obecnie nad wprowadzeniem do oferty pojazdów do transportu drewna i nowego podwozia dla aluminiowych wywrotek na rynek włoski. Powołana została także spółka Wielton Defence odpowiedzialna za dostarczanie rozwiązań transportowych dla sektora obronnego. Jak informuje portal topagrar.pl, pozwoliło to poszerzyć portfolio produktowe Grupy o wachlarz specjalistycznych rozwiązań transportowych w postaci m.in. niskopodwoziowych, podkontenerowych, platformowych naczep i przyczep wojskowych, kontenerów mobilnych czy zabudów specjalnych.
Topagrar.pl zaznacza, że pierwszym produktem jest 6-osiowa naczepa niskopodwoziowa LB6, która może przewozić pojazdy wojskowe, sprzęt budowlany oraz ciężkie konstrukcje techniczne.
Wielton jednym z największych producentów przyczep na świecie
Grupa Wielton należy do grona trzech największych producentów naczep, przyczep i zabudów samochodowych w Europie oraz dziesięciu największych producentów w tej branży na świecie. W ramach całej Grupy zatrudnienie znajduje obecnie około 3,3 tys. pracowników, przy czym najwięcej, bo aż ponad 1,8 tys. w pracuje w zakładach w Wieluniu.
oprac. Kamila Szałaj