Produkty lokalne w dużych sklepach
Jak poinformował portal Wiadomości Handlowe, poselski projekt ustawy o sprzedaży detalicznej produktów lokalnych, który wpłynął do Sejmu w styczniu br., właśnie został skierowany do Komisji Gospodarki i Rozwoju oraz Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Posłowie proponują, aby w sklepach o powierzchni sprzedaży powyżej 250 mkw. co najmniej dwie trzecie produktów spożywczych stanowiły produkty lokalne.
Kogo dotyczyłyby nowe przepisy?
Nowymi przepisami byliby objęci sprzedawcy:
- owoców i warzyw,
- mięsa i produktów mięsnych,
- mleka i produktów mlecznych,
- pieczywa.
Powierzchnia sklepu powyżej 250 mkw. oznacza, że przepisy dotyczyłyby większych sklepów - supermarketów, hipermarketów, dyskontów, a nie drobnego handlu.
W pierwszej kolejności produkty miałyby być kupowane w ramach powiatu i powiatów przyległych, w drugiej kolejności w ramach województwa i województw do niego przyległych, w trzeciej kolejności w ramach województw przyległych do województw przyległych.
Jaki jest cel "lokalnej półki"?
Przepisy dotyczące udziału produktów lokalnych w asortymencie poszczególnych sklepów, według pomysłodawców proponowanej ustawy, miałyby zapewnić konsumentom dostęp do „lokalnych produktów wiadomego pochodzenia, a producentom rolnym większy bezpośredni udział w sprzedaży detalicznej ich lokalnych produktów w jednostkach handlu”.
Poza zapewnieniem dwóch trzecich lokalnych produktów na półkach, detaliści byliby zobowiązani do umieszczenia informacji o pochodzeniu produktów lokalnych w eksponowanym miejscu „w sposób dobrze widoczny dla finalnego konsumenta”.
Właściciele sklepów musieliby również przeprowadzić kampanię edukacyjno-informacyjną w zakresie produktów lokalnych co najmniej raz w roku, przez co najmniej dwa kolejne tygodnie.
Więcej o tym, jakie są kary za złamanie przepisów o "lokalnej półce" i o tym, kto podpisał się pod projektem przeczytasz na: WiadomościHandlowe.pl
WH