Chiny: jest porozumienie w sprawie eksportu polskiego drobiu
Polski drób po kilku latach blokady wraca na chiński rynek. Podczas trwającej od 22 czerwca wizyty prezydenta Andrzeja Dudy w Chinach zostało podpisane porozumienie dotyczące eksportu naszego drobiu. Zakłada ono uznanie przez chińskie władze regionalizacji w odniesieniu do występowania ognisk grypy ptaków. W rozmowach prezydentowi towarzyszy wiceminister rolnictwa Jacek Czerniak.
- W obecności Prezydenta Andrzeja Duda i Przewodniczącego ChRL Xi Jinpinga podpisano w Pekinie kilka porozumień gospodarczych, w tym ważne porozumienie w sprawie eksportu polskiego drobiu. Zakłada ono, że jedno ognisko wysoce zjadliwej grypy ptaków (HPAI) nie wyłączy z eksportu całego polskiego rynku drobiarskiego - informuje Kancelaria Prezydenta w mediach społecznościowych. Na oficjalnej stronie prezydenta czytamy, że porozumienie dotyczy planu pracy w zakresie wyznaczania stref i regionalizacji w odniesieniu do wysoce zjadliwej grypy ptaków.
- Polska będzie czwartym państwem świata, wobec którego Chiny zastosują regionalizację HPAI. To otwarcie drogi do masowej sprzedaży polskiego drobiu i do wielkich zarobków dla naszego sektora drobiowego. To efekt prowadzonych do ostatnich chwil negocjacji i wspólnych działań Ambasady i jej radczyni rolnej Magdaleny Czechońskiej oraz bardzo dobrej woli strony chińskiej. Do końca roku mamy zawrzeć szczegółowe porozumienie - napisał w serwisie X ambasador Polski w Chinach Jakub Kumoch.
5 lat blokady polskiego drobiu
Przypomnijmy. W 2019 r. Chiny zamknęły swój rynek na polski drób. Powodem było pojawienie się ognisk ptasiej grypy. Ostatnie ognisko HPAI w Polsce wśród drobiu hodowlanego stwierdzono w marcu 2024 roku. Obecnie wystąpienie wirusa w jakimkolwiek regionie kraju skutkuje zakazem eksportu mięsa drobiowego z całej Polski.
Eksport polskiej żywności do Chin
Chiny to jeden z najważniejszych polskich parterów w handlu rolno-spożywczym wśród krajów Azji Południowo-Wschodniej. W 2023 r. nasz eksport do tego kraju osiągnął wielkość 147,6 mln euro, natomiast w pierwszym kwartale 2024 r. – 35 mln euro.
Sprzedajemy do Chin: produkty mleczne (serwatkę, mleko i śmietanę), mrożone owoce, czekoladę i wyroby czekoladowe, pieczywo cukiernicze, puch i pierze.
Kamila Szałaj