Ministerstwo Infrastruktury unieważniło przetarg na port zbożowy w Gdyni
Jak podaje Ministerstwo Infrastruktury, właśnie zapadła decyzja, aby nie wyrażać zgody na dzierżawę terminala zbożowego w Gdyni konsorcjum firm, które wygrały przetarg.
Procedura przetargowa na dzierżawę agroportu w Gdyni została rozpoczęta jeszcze przez poprzedni rząd. Do konkursu stanęło czterech oferentów:
- obecny dzierżawca, czyli firma Mondry w konsorcjum z Chemirolem i Agrolokiem
- OT Port Gdynia, który zarządza jednym z terminali w Gdyni,
- wspomniane już konsorcjum Szczecin Bulk Terminal z firmami doradczymi Tapini i Ribera
- spółki Speed, Astar i NTA z Gdyni oraz Tridente z Warszawy.
Zarząd Portu Gdynia ogłosił postępowania na dzierżawę terminala, które wygrało konsorcjum firm: Szczecin Bulk Terminal, Tapini i Ribera. SBT to spółka powiązana kapitałowo z holenderską Grupą Viterra.
Z konsorcjum zawarto przedwstępną umowę dzierżawy terminala do 2053 r. Konsorcjum planowało wydać około 250 mln zł na rozwój terminala zbożowego.
Krytyka przetargu na dzierżawę terminala zbożowego w Gdyni
Ale po wyborach nowy rząd bardzo krytycznie wypowiadał się o rozstrzygnięciu przetargu. Przedstawiciele nowej koalicji rządzącej zwracali uwagę, że w wyścigu o dzierżawę agroportu nie wzięła w nim udziału Krajowa Grupa Spożywcza.
Z kolei Michał Kołodziejczak, lider AgroUnii a obecnie wiceminister rolnictwa, pod koniec listopada 2023 r. zwracał uwagę, że wydzierżawienie agroportu na 30 lat może naruszać bezpieczeństwo żywnościowe Polski.
– Polska jest na przededniu wydzierżawienia na 30 lat największego terminala zbożowego w Gdyni światowemu potentatowi Viterra, który ma większościowy udział w handlu zbożem w Polsce. Na tym kończy się mówienie PiS o bezpieczeństwie w Polsce – napisał Kołodziejczak.
Również samorząd rolniczy dość krytycznie wypowiadał się na temat dzierżawy portu zbożowego w Gdyni na 30 lat. Zwłaszcza Pomorska Izba Rolnicza i Andrzej Sobociński, członek zarządu PIR wypowiadali się negatywnie na temat długoterminowej umowy na dzierżawę portu zbożowego.
Marchewka: musimy dbać i dbamy o bezpieczeństwo naszego kraju
Podczas posiedzenia sejmowych komisji wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka dodał, że każda umowa dzierżawy powyżej 10 lat wymaga zgody ministra infrastruktury. Jednocześnie zgodnie z przepisami są cztery przesłanki, w których minister może odmówić udzielenia zgody na dzierżawę:
- zagrożenie obronności państwa, bezpieczeństwa publicznego, bezpieczeństwa morskiego,
- stwierdzenie niezgodność przewidywanego sposobu zagospodarowania nieruchomości ze strategiami rozwoju,
- stwierdzenie niezgodności z planem rozwoju portu pub przystani morskiej,
- inny ważny interes publiczny.
W środę 27 marca zapadła decyzją o unieważnieniu przetargu na dzierżawę agroportu został de facto unieważniony.
– Podjęliśmy decyzję, że nie wyrażamy zgody na dzierżawę terminala zbożowego w Gdyni w obecnej formule przetargowej. Decyzja została podjęta w celu zapewnienia bezpieczeństwa państwa. Opinie, na podstawie których zapadła, mają charakter niejawny, dlatego ministerstwo infrastruktury stanowiska nie uzasadnia – poinformowano na platformie X.
https://twitter.com/MI_GOV_PL/status/1772969296492191976
– Musimy dbać i dbamy o bezpieczeństwo naszego kraju, dlatego po zasięgnięciu opinii właściwych służb i organów, decyzja resortu nie mogła być inna – przekonuje Arkadiusz Marchewka, wiceminister infrastruktury.
Ziejewski: chcemy rozbudować port zbożowy w Gdyni. Przejmie go KGS
Niespełna dwa tygodnie temu Zbigniew Ziejewski, wiceminister Aktywów Państwowych mówił, że rząd ma plan rozbudować gdyński port zbożowy
– Mamy pomysł jak to zrobić, są na to pieniądze, jesteśmy gotowi razem z innym resortami rozmawiać i realizować wspomniany projekt – przekonywał Zbigniew Ziejewski.
W jego opinii w nowym przetargu na dzierżawę powinna wziąć udział Krajowa Grupa Spożywcza, aby skarb państwa miał kontrolę na infrastrukturą krytyczną.
Co na to konsorcjum, które wygrało przetarg?
Konsorcjum firm Szczecin Bulk Terminal, Tapini i Ribera w przesłanym w grudniu zeszłego roku piśmie na ręce m.in. Mateusza Morawieckiego, Szymona Hołowni oraz Donalda Tuska poinformowało, iż złożyło najkorzystniejszą ofertę na dzierżawę terminalu zbożowego. Konsorcjum nie zgadza się także z wyrażanymi publicznie opiniami, że jakoby w wyniku przedmiotowego przetargu miałoby dojść do sprzedaży mienia państwowego, działania na szkodę interesu Polski, w tym w szczególności polskich rolników.,
wk