Kontrola UOKiK w Auchan Polska
Jak wynika z informacji opublikowanej przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, prezes Tomasz Chróstny nałożył ponad 87 mln zł kary na Auchan Polska za działania na szkodę dostawców produktów rolno-spożywczych. Spółka nieuczciwie wykorzystywała przewagę kontraktową, pobierając od swoich kontrahentów opłaty za transport produktów z magazynów centralnych do sklepów sieci Auchan. Jak podkreśla UOKiK, to w interesie sieci handlowej leży regulowanie opłat za dystrybucję towarów z magazynów centralnych do poszczególnych sklepów, dlatego pobieranie opłat od dostawców za to przesunięcie nie powinno mieć miejsca.
Auchan Polska wykorzystało przewagę kontraktową
Prezes UOKiK w wydanej decyzji uzasadnił, że producenci nabiału, wędlin, owoców i innych produktów spożywczych ponoszą koszty ich dostarczenia do magazynów Auchan, podczas gdy to sieć handlowa staje się w tym momencie ich właścicielem i samodzielnie decyduje o ich dystrybucji do poszczególnych sklepów. Dlatego pobieranie opłat za transport z magazynów centralnych do sklepów sieci handlowych zostało wskazane jako niedozwolona praktyka. Jednak wydana decyzja nie jest prawomocna i przysługuje od niej odwołanie do sądu.
Jak wypadły kontrole w innych sieciach handlowych?
Jak podaje UOKiK, to samo postępowanie jest prowadzone w sprawie stosowania takich praktyk przez Carrefour Polska. Ponadto UOKiK w ciągu ostatnich kilku lat przeprowadził następujące kontrole:
- w 2020 wydano decyzję dotyczącą Jeronimo Martins Polska – właściciela sieci Biedronka za to, że spółka narzucała swoim kontrahentom nieuczciwe rabaty,
- w 2021 wydano decyzję dotyczącą Eurocash za to, że przedsiębiorca pobierał od dostawców produktów rolnych i spożywczych szereg dodatkowych oraz nieuzasadnionych opłat, podczas gdy część z usług, za które płacili kontrahenci, w ogóle nie była wykonywana, a niektóre z nich powinny być świadczone bez pobierania opłat,
- w 2021 wydano decyzję dotyczącą Kaufland Polska Markety za to, że spółka wymagała od dostawców obniżenia ceny produktów rolnych i spożywczych po ich sprzedaży.
Po przeprowadzeniu jednej z ostatnich kontroli spółka SCA PR, która jest odpowiedzialna za zakupy w sieci Intermarche, została zobowiązana do zmiany praktyk niekorzystnych dla dostawców produktów rolno-spożywczych, które dotyczyły ustalania zasad współpracy w trakcie jej trwania oraz uzyskiwania rabatów, pomimo niespełniania warunków przewidzianych w umowie. Dzięki kontroli spółka zmieni umowy i odda kontrahentom niesłusznie pobrane opłaty.
Oprac. Justyna Czupryniak
Źródło: UOKiK