Czy mój profil zaufany może stracić ważność?
W pandemii koronawirusa wiele spraw, możliwych wcześniej do załatwienia wyłącznie osobiście, uległo automatyzacji. Tak było m.in. z aktualizacją profilu zaufanego. Stąd podejrzane SMS-y.
Jak poinformował „Serwis Rzeczypospolitej Polskiej”, każda osoba, której ważność profilu zaufanego w okresie pandemii koronawirusa została przedłużona automatycznie, w najbliższym czasie otrzyma wiadomość o konieczności przedłużenia jego ważności do 31 października 2023 r.
Ile lat jest ważny profil zaufany?
Profil zaufany jest ważny 3 lata, jednak w okresie pandemii ze względów bezpieczeństwa, jego ważność była przedłużana automatycznie. Teraz kiedy nie występuje już stan zagrożenia epidemicznego, należy przedłużyć ważność samodzielnie. Muszą tego dokonać osoby, które po zalogowaniu się do swojego profilu w zakładce „Sposób utworzenia/przedłużenia” widzą informację „Profil zaufany przedłużony automatycznie na czas pandemii”, inaczej ich profile zostaną unieważnione 31 października br. Nie ma znaczenia, jaka data wygaśnięcia ważności profilu widnieje w aplikacji, profile każdej z osób, na których kontach widnieje powyższy komunikat, wygasną wraz z ostatnim dniem października.
Czy ważność profilu zaufanego można przedłużyć online?
Okazuje się, że istnieje możliwość przedłużenia ważności profilu zaufanego online w następujących krokach:
- Zalogowanie się na stronie pz.gov.pl
- Rozwinięcie „menu” znajdującego się w prawym górnym rogu pod danymi osobistymi i wybranie zakładki „Profil Zaufany".
- Wybranie opcji „Przedłuż ważność lub zmień dane” w zakładce „Szczegóły profilu” i przejście „Dalej”.
- Potwierdzenie lub edytowanie, w przypadku zmiany, danych kontaktowych po wyświetleniu się danych kontaktowych.
- Wpisanie kodów autoryzacyjnych, które zostaną przysłane SMS-em i e-mailem, a następnie wpisanie ich w odpowiednie pola i wybranie opcji „Dalej”.
Po wykonaniu powyższych czynności w sposób prawidłowy, na ekranie powinno pojawić się potwierdzenie przedłużenia ważności profilu zaufanego o 3 lata. Tego rodzaju dokument zostanie przesłany e-mailem z potwierdzeniem.
O czym nie należy zapominać, kiedy aktualizujemy profil zaufany?
Jak się okazuje, osoby aktualizujące swoje profile zaufane nie powinny zapominać o tym, żeby po otrzymaniu potwierdzeń ponownie wejść w zakładkę „Szczegóły profilu” i sekcję „Dane użytkownika”, a następnie wybrać „Nazwę użytkownika” i zapamiętać ją, gdyż będzie potrzebna podczas kolejnego logowania.
Czy po przedłużeniu ważności profilu zaufanego zniknie powiązanie z kontem bankowym?
W nieco bardziej skomplikowanej sytuacji znajdą się rolnicy, którzy logują się do profilu zaufanego poprzez bankowość elektroniczną, gdyż po przedłużeniu powiązanie z kontem bankowym zostanie anulowane. Będą oni mogli się zalogować do swoich profili tylko za pośrednictwem nazwy użytkownika lub adresu e-mail, natomiast metoda autoryzacji logowania do profilu zmieni się na SMS z kodem lub push w aplikacji mObywatel (ale tylko w przypadku osób, które wcześniej korzystały z tej metody).
Co zrobić, by móc ponownie logować się do profilu zaufanego przez bank?
Rolnicy, którzy będą chcieli odzyskać możliwość logowania się do profilu zaufanego za pośrednictwem banku, będą musieli zalogować się do swoich profili zaufanych poprzez nazwę użytkownika lub adres e-mail oraz hasło, po czym należy zmienić dostawcę tożsamości na bank.
Szczegółowe informacje na temat aktualizacji profili zaufanych są dostępne w zakładce „Pytania i Odpowiedzi” na stronie „Serwisu Rzeczypospolitej Polskiej”.
Dlaczego rolnicy otrzymują SMS z informacją o konieczności aktualizacji profili zaufanych?
Jak się okazuje, możliwość wysyłania SMS-ów informujących o konieczności zaktualizowania profili zaufanych, gwarantuje podstawa prawna o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne. Wiadomość SMS jest informacją od ministra cyfryzacji.
Oprac. Justyna Czupryniak
Źródło: Serwis Rzeczypospolitej Polskiej