Rolnicy na granicy skontrolowali 14 tys. TIR-ów. Przez Litwę napływają produkty ze zboża z RosjiPieczyński
StoryEditorKontrola na granicy z Litwą

Rolnicy na granicy skontrolowali 14 tys. TIR-ów. Przez Litwę napływają produkty ze zboża z Rosji

12.03.2024., 14:30h
Rolnicy z Warmii i Mazur protestowali na granicy z Litwą, a strajk miał formę kontroli, w której brali udział funkcjonariusze służb granicznych. Przez 6 dni sprawdzono aż 14 tys. ciężarówek. Rolnicy są przekonani, że to tą drogą napływają produkty ze zboża z Rosji. Jak taki import wygląda w praktyce?

Blokada granicy z Litwą: transport towarów był mniejszy

1 marca br. rolnicy z Warmii i Mazur zgromadzili się na przejściu granicznym w okolicy miejscowości Budziska, gdzie przez 6 dni kontrolowali przejeżdżające przez granicę z Polską ciężarówki przewożące zboże oraz inne produkty rolno-spożywcze. Na granicy polsko-litewskiej był obecny lider protestu Karol Pieczyński, który ujawnił, co zostało ustalone dzięki blokadzie

– Nasz protest miał formę kontroli, w której brali udział funkcjonariusze Krajowej Administracji Skarbowej, Izby Celnej, Inspekcji Transportu Drogowego i policji. Rolnicy stali z boku i nadzorowali całą akcję. Kontrola trwała 6 dni, podczas których skontrolowaliśmy 14 tys. ciężarówek. Nie tylko my, ale również funkcjonariusze prowadzący kontrole zauważyli, że w jej czasie transport towarów był zdecydowanie mniejszy niż zazwyczaj. Kierowcy i właściciele firm transportowych powiedzieli nam, że wiele transportów zboża na czas kontroli prowadzonej na granicy polsko-litewskiej wstrzymano – powiedział Pieczyński.

Zdaniem rolnika, zaburzenie normalnego ruchu transportowego na granicy polsko-litewskiej było efektem obaw przewoźników w związku z kontrolą.

– Najprawdopodobniej bali się kontroli lub tego, co znajdziemy w ich trakcie, dlatego w tym czasie jechało tylko kilkanaście, może kilkadziesiąt samochodów ze zbożem, z czego część to był towar ekologiczny, część nasiona drobnonasienne, ale było również sporo naczep z mąką – mówił lider protestu.

Czy „karuzela zbożowa” nadal trwa?

Głównym celem rolniczego protestu na granicy polsko-litewskiej współprowadzonego z funkcjonariuszami służb państwowych było zweryfikowanie drogi transportowej zbóż z Rosji i Ukrainy do Polski. Zdaniem Pieczyńskiego, z informacji uzyskanych w trakcie przeprowadzonej kontroli wynika, że „karuzela zbożowa” została niedawno wstrzymana, jednak ziarno z Rosji i Ukrainy wraca do Polski, tylko pod inną postacią.

– Z tego, co udało nam się ustalić, wynika, że „karuzela zbożowa” została jakiś czas temu wstrzymana i zboże nie jedzie bezpośrednio z Polski do Litwy i nie wraca. Aktualnie cały proceder wygląda w ten sposób, że ukraińskie zboże jedzie do litewskich młynów i następnie w postaci mąki wraca do Polski. Co ciekawe, znaczna część ziarna sprowadzanego ze Wschodu trafia do naszego państwa z Rosji przez granicę łotewską, gdzie staje się towarem wewnątrzwspólnotowym. Stamtąd jedzie przez Litwę nie tylko do Polski, ale również do Niemiec. Ta mąka, którą wytwarzają, jest przewożona luzem w cysternach, więc musi być odbierana przez polskie młyny albo firmy – stwierdził Pieczyński.

Produkcja otrębów pszennych na Litwie znacznie wzrosła

Z informacji, którymi dysponuje Pieczyński, wynika również, że na Litwie znacząco wzrosła produkcja otrębów pszennych czemu przeczy poziom importu i produkcji pszenicy w tym państwie.

– Litwa jest obecnie jednym z większych producentów otrębów pszennych w Unii Europejskiej. Jest to zastanawiające, ponieważ ten kraj oficjalnie nie importuje tyle zboża ani też nie produkuje, tyle pszenicy, żeby być w stanie wyeksportować tyle otrębów pszennych – dziwił się Pieczyński.

Rolnicy domagają się raportu o imporcie towarów z Litwy

Rolnicy protestujący na granicy z Litwą wystąpili do KAS z prośbą o przygotowanie raportu o stanie importu towarów, które wjechały do Polski z tego kierunku.

– Wystąpiliśmy przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi do KAS z prośbą o przygotowanie raportu zawierającego informacje o ilości towarów przewiezionych przez granicę polsko-litewską oraz ich rodzaju w latach 2021-2024. Poprosiliśmy również o wyszczególnienie państw, do których miały trafić. Jak przekazali nam funkcjonariusze służb, przez ostatnie pół roku żadne ministerstwo nie zgłosiło się do nich z prośbą o podanie tego typu danych. W ciągu tygodnia powinniśmy otrzymać raport – poinformował Pieczyński.

Czy będzie kolejny protest rolników na granicy polsko-litewskiej?

Jak poinformował Pieczyński, rolnicy planują złożenie wniosku do instytucji nadzorujących KAS z prośbą o prowadzenie kontroli na granicy polsko-litewskiej, ale bez ich wcześniejszego zapowiadania. Utajnienie kontroli jest zdaniem protestujących konieczne ze względu na to, że informacja o inspekcji z początku marca stała się ostrzeżeniem dla przewoźników.

– Będziemy wnioskować do instytucji nadzorujących KAS o częstsze, niezapowiedziane kontrole graniczne. Nasza kontrola była zapowiedziana tydzień wcześniej, a po tym, jak informacja odbiła się w mediach, wiele firm zaniechało transportu. W pierwszy dzień protestu funkcjonariusze Izby Celno-Skarbowej byli zaskoczeni, jak dużo pustych ciężarówek wraca z Litwy do Polski. Sami kierowcy mówili, że ich szefowie woleli, by jechali 500 km „na pusto”, niż wieźli pszenicę, która mogłaby zostać zbadana. A każda ciężarówka ze zbożem, materiałem podejrzanym czy na ukraińskich rejestracjach, trafiała na rentgen, gdzie również sprawdzano papiery przewozowe – podsumował Pieczyński.

image
Komentarz redaktora naczelnego

Trwa wojna między sieciami handlowymi. A zapłaci za nią rolnik!

Justyna Czupryniak

Warsaw
wi_00
mon
wi_00
tue
wi_00
wed
wi_00
thu
wi_00
fri
wi_00
21. listopad 2024 08:29