Terminal zbożowy w Gdańsku
Unikatowa na skalę europejską nieruchomość, zlokalizowana w głębokowodnej części Portu Gdańsk, bezpośrednio przy Pirsie Rudowym to dla potencjalnych inwestorów wyjątkowa okazja. Tak Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. zachwala blisko 24 ha nieruchomość, na którą właśnie ogłosił przetarg na oddanie jej w najem długoterminowy.
Obszar jest objęty aktywnym pozwoleniem na budowę terminala przeznaczonego do przeładunku towarów pochodzenia rolniczego i częściowo ma zostać zagospodarowany pod przeładunek zbóż.
Terminal zbożowy w Gdańsku mógł powstać wcześniej
Reakcja branży zbożowej była pozytywna, choć padały też ważne pytania.
- Straciliśmy 2 lata. Już w tym sezonie mogły odbywać się załadunki, gdyby poprzednia ekipa rządząca nie anulowała przetargu – napisał na platformie X Mirosław Marciniak, niezależny analityk rynku zbóż.
- Wczoraj Port Gdańsk ogłosił przetarg OTWARTY dla wszystkich „na powstanie terminala zbożowego”. Mamy jakieś zawory bezpieczeństwa? – pytała premiera Donalda Tuska i jego ministrów Monika Piątkowska, prezes Izby Zbożowo-Paszowej, nawiązując zapewne do ostatnich wydarzeń z dzierżawą terminala zbożowego w Gdyni.
Infrastruktura w Gdańsku przystosowana do wielkich statków zbożowych
Zdaniem Portu w Gdańsku niewątpliwym atutem nieruchomości jest jej doskonałe skomunikowanie. Ponad dwa lata temu dobiegła końca modernizacja wewnętrznego układu komunikacyjnego zlokalizowanego w Porcie Zewnętrznym, której celem było doprowadzenie ruchu kolejowego oraz samochodowego do głębokowodnych terminali przeładunkowych. Inwestycja ta z pewnością przyczyniła się do zwiększenia przepustowości kolejowej.
O poprawę dostępu od strony morza do tej części portu zadbał też Urząd Morski w Gdyni. W grudniu 2019 r. zakończył modernizację toru wodnego do Portu Północnego. Do prac czerpalnych przy przebudowie toru zaangażowano największą na świecie pogłębiarkę.
Teraz tor podejściowy jest szerszy i głębszy (głębokość techniczna wynosi 18 m). Bezpieczne wprowadzanie statków do portu zapewnia też nowa obrotnica. Umożliwia dwukierunkową żeglugę jednostek, również tych o większych parametrach, które wcześniej nie mogły jednocześnie wpływać i wypływać z tej części portu. Kolejnym milowym krokiem w rozwoju portu było zakończenie budowy falochronów zewnętrznych.
– Naszym atutem jest też to, że jesteśmy portem bez ograniczeń, wolnym od zalodzenia, głębokowodnym i uniwersalnym. Po pierwszym kwartale 2023 r. (według Eurostatu) jesteśmy na 5. miejscu w Unii Europejskiej z 51 proc. wzrostem przeładunków. Wyprzedziliśmy już takie porty jak m.in. Bremerhaven i Barcelonę. W sumie przez cały 2023 r. przeładowaliśmy o 13 mln ton towarów więcej niż w 2022 r. – mówi Łukasz Malinowski, prezes Portu Gdańsk.
Jakie warunki przetargu na dzierżawę terminala zbożowego w Gdańsku?
W dokumentacji przetargowej Port w Gdańsku zobowiązuje potencjalnego najemcę do wykonania minimalnej ilości przeładunku towarów w wysokości 2 mln t. rocznie w tym 0,5 mln t. zboża rocznie. Czas oznaczony trwania umowy wynosić będzie 30 lat. Dzierżawca terenu zostanie także zobowiązany do przeprowadzenia stosownych inwestycji zakładających przede wszystkim dostosowanie lub przebudowanie Pirsu Rudowego do funkcji przeładunkowej.
wk
fot. Łuczak