Magazyn Forbes przy współpracy z firmą badawczą Minds & Roses przygotował ranking Top 200 najcenniejszych polskich marek w roku 2023. W zestawieniu została uwzględniona wartość finansowa marek, która aktualnie wynosi łącznie prawie 71 mld zł.
Kto nie został uwzględniony w zestawieniu?
Jak poinformowali twórcy zestawienia, w rankingu nie znalazły się marki niewpływające na decyzje konsumentów, czyli:
- PGNiG,
- PGE,
- Tauron.
Z rankingu zostały również wyłączone marki firm działających na rynku B2B, czyli:
- KGHM,
- Asseco,
- Grupa Azoty.
Które marki mleczarskie znalazły się w rankingu Forbes?
Jak wynika z zestawienia Forbes, do najlepszych marek mleczarski w kat. „Mleko i przetwory mleczne” w roku 2023 są zaliczane:
- Mlekovita – pozycja 17; wartość: 848 mln zł,
- Piątnica – pozycja 26; wartość: 571 mln zł,
- Łaciate – pozycja 32; wartość: 488 mln zł,
- Wypasione – pozycja 65; wartość: 198 mln zł,
- Mlekpol – pozycja 71; wartość: 172 mln zł,
- Bakoma – pozycja 74; wartość: 160 mln zł,
- Serenada – pozycja 85; wartość: 117 mln zł,
- Polmlek – pozycja 94; wartość: 105 mln zł,
- Krasnystaw – pozycja 101; wartość: 87 mln zł,
- Danio – pozycja 102; wartość: 85 mln zł,
- Fantasia – pozycja 107; wartość: 79 mln zł,
- Rolmlecz – pozycja 109; wartość: 75 mln zł,
- Mleko Łowickie – pozycja 130; wartość: 52 mln zł,
- Warmia – pozycja 149; wartość: 39 mln zł,
- NaTurek – pozycja 167; wartość: 29 mln zł,
- Spomlek – pozycja 180; wartość: 20 mln zł,
- Bieluch – pozycja 187; wartość: 19 mln zł,
- Mój Ulubiony – pozycja 191; wartość: 17 mln zł,
- JOGO – pozycja 200; wartość: 14 mln zł.
Które marki wędliniarskie znalazły się w rankingu Forbes?
Spośród marek wędliniarskich w kat. „Wędliny i przetwory mięsne” w roku 2023, w najlepszej 200 znalazły się:
- Sokołów – pozycja 44; wartość: 320 mln zł,
- Morliny – pozycja 46; wartość: 306 mln zł,
- Tarczyński – pozycja 47; wartość: 298 mln zł,
- Indykpol – pozycja 95; wartość: 104 mln zł,
- JBB Bałdyga – pozycja 110; wartość: 71 mln zł,
- Łuków – pozycja 111; wartość: 68 mln zł,
- Kurczak Zagrodowy – pozycja 120; wartość: 61 mln zł,
- Drosed – pozycja 139; wartość: 43 mln zł,
- Wierzejki – pozycja 144; wartość: 42 mln zł,
- Olewnik – pozycja 146; wartość: 41 mln zł,
- Cedrob – pozycja 148; wartość: 41 mln zł.
Piątnica noruje wzrost procentowy, wędliny też dobrze wypadły
Jak się okazuje, w obrębie pierwszej setki rankingu największy procentowy wzrost odnotowała Piątnica. Jednocześnie marka ta zajęła 2. miejsce w kat. „Mleko i przetwory mleczne”. Procentowy wzrost udziałów rynkowej tej marki wyniósł 43%, dzięki czemu uplasowała się ona na 26. miejscu zestawienia. Na tak pozytywny wynik wpłynął duży wzrost atrakcyjności marki, który wyniósł 70% oraz wzrost przychodów o 37%. W rankingu znalazło się łącznie 20 firm z branży mlecznej, czyniąc tę kategorię najliczniej reprezentowaną w całym rankingu. Suma wartości rynkowych poszczególnych marek mleczarskich wynosi prawie 3,4 mld zł. Poza Piątnicą najlepiej wypadła Mlekovita i Łaciate.
Powody do dumy może mieć również branża wędliniarska i przetworów mięsnych, która w rankingu była reprezentowana przez 11 firm o łącznej wartości 1,4 mld zł. W tym przypadku na szczycie zestawienia znalazła się marka Sokołów, zajmują 4. miejsce w zestawieniu z wartością rynkową równą 320 mln zł. Podium domknęły marki Morliny i Tarczyński.
Ranking Forbes – jak powstaje?
Ranking Forbes powstaje dzięki konsumentom, którzy w zgodzie ze swoją naturą i upodobaniami określają, które ich zdaniem marki zasługują na miano najlepszych. Jak informują twórcy rankingu, w zestawieniu jako polskie klasyfikowane były wyłącznie firmy, które powstały z myślą o produkowaniu na rynek krajowy, a ich właścicielami mogły być podmioty krajowe lub zagraniczne. Wartość została oceniona na podstawie umysłów klientów i wyników biznesowych tych firm.
Oprac. Justyna Czupryniak
Źródło: Forbes 11/2023