
O tym, jak ważne jest kształcenie przyszłych rolników nie trzeba chyba nikogo przekonywać. Jednak, aby ta wiedza odnośnie tego jak zmienia się i jak wygląda współczesne rolnictwo do nich dotarła nauczyciele, którzy ich kształcą muszą tę wiedzę posiadać i temu właśnie służą takie szkolenia dla nich jak odbywające się od 10 do 11 kwietnia br. Wiosenne Warsztaty z Agrotroniki.
Ten cykl szkolenie organizują już od 3 lat wspólnie Polska Izba Gospodarcza Maszyn i Urządzeń Rolniczych, Krajowe Centrum Edukacji Rolniczej w Brwinowie i właśnie Zespół Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego w Zduńskiej Dąbrowie na terenie którego to szkolenie się odbywa.
O tym, jak duże jest zainteresowanie wśród nauczycieli szkół rolniczych takim szkoleniem może świadczyć fakt, że w tym roku, podobnie zresztą jak i w latach ubiegłych liczba uczestników ponownie przekroczyła 80 osób i nie wszystkim chętnych udało się na to szkolenie dostać.
Sztuczna inteligencja w produkcji rolniczej
W tegorocznej edycji organizatorzy skupili się na zastosowaniu sztucznej inteligencji i rozwiązań rolnictwa precyzyjnego w produkcji rolniczej. Uczestnicy zostali podzieleni na mniejsze grupy, tak by mogli bliżej zapoznać się z prezentowanymi zagadnieniami.
Jak powiedział jeden z prowadzących zajęcia, czyli dr hab. inż. Adam Ekielski w tym roku organizatorzy chcieli już wyjść z tematów prostej nawigacji, czy też pozycjonowania satelitarnego, a przejść do elementów w których będzie więcej elementów sztucznej inteligencji.
Z tego powodu takie zróżnicowanie ćwiczeń, ponieważ po pierwsze nauczyciele mieli okazję zapoznać się w praktyce z dronami, które wykorzystują sztuczną inteligencję do nawigacji i identyfikacji danego obszaru a następnie przekazują dane do opryskiwacza, który punktowo wykonuje oprysk na rozpoznanym obszarze gdzie np. występuje zagrożenie chwastami.
Systemy nawigacji w rolnictwie
Była również okazja zapoznania się z pojazdami autonomicznymi w praktyce, gdzie pojazd wyposażony w systemy nawigacji poruszał się autonomicznie, bez udziału kierowcy po wyznaczonym wcześniej obszarze.
Kolejnym punktem było pokazanie narzędzi, które pozwolą na identyfikację obszarów, osób czy elementów wykorzystując zarówno lidary jak i systemy optyczne. Ponadto na swoim stanowisku dr. Ekielski pokazywał również nauczycielom jak tworzone są proste aplikacje umożliwiające sterowanie takimi narzędziami.
Prompt engineering - cóż to takiego?
Bardzo ciekawymi ćwiczeniami były również te z zakresu zapytań do sztucznej inteligencji, czyli tzw. prompt engineering (inżynieria zapytań) mające pokazać jak w skuteczny sposób wyłuskiwać dane, tak żeby możliwie jak najefektywniej wykorzystywać sztuczną inteligencję.
Diagnostyka komputerowa maszyn
Nie mogło również zabraknąć klasycznych zadań z diagnostyki komputerowej maszyn zarówno zdalnie jak i przewodowo. A swego rodzaju wisienką na torcie było umożliwienie nauczycielom w tej edycji Wiosennych Warsztatów po raz pierwszy pokazanie jak identyfikować położenie maszyn, czyli np. robotów udojowych czy podgarniających względem zwierzęcia. I jak podkreślają organizatorzy tego typu ćwiczenie jest chęcią skupienia się również na produkcji zwierzęcej i pokazania możliwości zastosowania tam sztucznej inteligencji.
Podsumowaniem tegorocznej edycji Wiosennych Warsztatów z Agrotroniki niech będzie fakt, że jak mówią sami nauczyciele, sztuczna inteligencja coraz śmielej wchodzi do rolnictwa i nie będzie od niej raczej odwrotu, dlatego przyszli rolnicy muszą mieć o niej wiedzę, a tą wiedzę mogą zdobywać m.in. w szkołach dzięki nauczycielom, którzy dzięki takim szkoleniom jak to w Zduńskiej Dąbrowie będą mogli im przekazywać.
Autor: Karol Wieteska