Komisja Europejska zakończyła prace nad interpretacją prawną pojęć: siła wyższa i nadzwyczajna okoliczność, które są stosowane w rolnictwie w przypadku wystąpienia nieprzewidywalnych i ekstremalnych zjawisk pogodowych. Dzięki podjętemu działaniu rolnicy mają jasność co do prawnej interpretacji tych pojęć.
Kiedy jest stosowana koncepcja siły wyższej i co to znaczy?
Susze i powodzie występujące na terenie nie tylko Polski, ale całej Unii Europejskiej są zjawiskami nieprzewidywalnymi oraz niezależnymi od rolników, które często uniemożliwiają spełnienie wszystkich wymogów określonych we Wspólnej Polityce Rolnej. Państwa członkowskie UE decydują o stosowaniu pojęcia „siła wyższa” na podstawie zgromadzonych dowodów i obowiązującego rolniczego prawa unijnego.
„Siła wyższa” jest pojęciem stosowanym w przypadku gdy rolnik niezależnie od siebie odstępuje od ścisłego przestrzegania obowiązków koniecznych do spełnienia w ramach WPR, takich jak warunkowość lub środki w ekoprogramach. Kiedy urzędnicy widzą potrzebę wprowadzenia pojęcia „siła wyższa”, stosują je w trzech sytuacjach:
- w odniesieniu do wybranych przypadków,
- w odniesieniu do różnych gospodarstw,
- do zawężenia interpretacji.
Wobec kogo stosowane jest pojęcie „siła wyższa”?
Jak wynika z komunikatu opublikowanego przez KE, pojęcie „siła wyższa” może być stosowane wobec wszystkich rolników pracujących na wyznaczonym obszarze, który został dotknięty poważnymi i nieprzewidywalnymi klęskami żywiołowymi lub zdarzeniami meteorologicznymi.
Dzięki powyższej interpretacji pojęcia „siła wyższa” rolnicy z obszaru dotkniętego klęską nie będą musieli wypełniać indywidualnych wniosków i przedstawiać dowodów na spełnienie warunków siły wyższej. Wprowadzone rozszerzenie zakresu stosowania pojęcia „siła wyższa” umożliwi zmniejszenie obciążenia administracyjnego dla rolników i organów krajowych, ułatwiając państwom członkowskim szybką reakcję.
Jakie warunki będą pozwalały na wprowadzenie pojęcia „siła wyższa”?
Jak wynika z treści komunikatu, wprowadzenie pojęcia „siła wyższa” będzie możliwe w przypadku gdy wystąpienie poważnej klęski żywiołowej lub zdarzenia meteorologicznego zostanie potwierdzone przez państwa członkowskie, które wyznaczą obszar geograficzny dotknięty klęską żywiołową, której skutkom nie można było zapobiec z zachowaniem należytej ostrożności.
Do wytyczania danego obszaru państwa członkowskie mogą wykorzystywać dane satelitarne dla danego obszaru, jednak nie będą one miały obowiązku dostarczania konkretnych danych satelitarnych o poszczególnych gospodarstwach. W konkretnych przypadkach, w celu określenia populacji, której to dotyczy, rozpatrywane będą również czynniki takie jak np.:
- nachylenie terenu,
- rodzaj gleby,
- rodzaj uprawianych roślin.
Takie działanie będzie stosowane w przypadku wystąpienia przymrozków niewpływających na wszystkie uprawy w taki sam sposób albo w przypadku ciągłych opadów deszczu mogących mieć wpływ na obszary o zboczach lub gleby o różnej zdolności retencji wody.
Powyższe wyjaśnienie świadczy o zwolnieniu organów administracyjnych z obowiązku przeprowadzania indywidualnej oceny.
Oprac. Justyna Czupryniak
Źródło: KE