Przasnysz. Oszukany rolnik stracił pieniądze na ciągnik
10 grudnia mieszkaniec gminy Przasnysz (woj. mazowieckie) powiadomiło miejscową komendę policji o tym, że najprawdopodobniej został oszukany podczas kupna ciągnika rolniczego Massey Ferguson. Rolnik w sieci natknął się na ofertę sprzedaży ciągnika. Chciał dobić targu ze sprzedającym, który go oszukał.
Rolnik stracił 16 tys. zł
Zainteresowany kupnem traktora rolnik skontaktował się z wystawiającym ciągnik na sprzedaż. Mężczyźni doszli do porozumienia w sprawie ceny i zaliczki. Rolnik zgodnie z ustaleniami wpłacił na nr rachunku podany przez sprzedającego 16 tys. zł zaliczki. Kiedy długo nie otrzymywał informacji zwrotnej w sprawie ciągnika, zaniepokojony powiadomił policję, że padł ofiarą oszustwa i stracił 16 tys. zł.
Policja ostrzega przed zakupami w sieci
Podczas internetowych zakupów należy zachować daleko idącą ostrożność, przede wszystkim przy zawieraniu transakcji na portalach aukcyjnych, gdzie mamy do czynienia głównie z osobami prywatnymi wystawiającymi przedmiot do sprzedaży.
Co w przypadku zakupów przez sieć radzi policja?
- Sprawdźmy opinie i komentarze o sprzedającym, sprawdźmy, czy nie są one napisane na przykład jednego dnia lub w bardzo krótkim czasie czasu, co sugerowałoby, że mógł je napisać sam sprzedający lub jego znajomy korzystając z innego konta.
- Skorzystajmy z wszelkich form kontaktu oferowanych przez sprzedającego – telefonicznych, mailowych czy przez komunikator by sprawdzić, czy właściciel konta faktycznie istnieje i podał prawidłowe dane kontaktowe (bywało, że podane numery telefonów w ogóle nie istniały a zamawiający mimo to dokonali transakcji)
- Po wygranej aukcji sprawdźmy, czy nadesłane nam na maila konto bankowe zgadza się z tym, które było w opisie aukcji. Bywały bowiem przypadki podstawienia innego konta do wpłaty przez osoby, które śledzą aukcję.
- Umówmy się, jeżeli to możliwe na odbiór osobisty lub opłatę za pobraniem.
- Porozmawiajmy, czy przez komunikator, czy przez mail z osobami, które zakupiły przedmiot u sprzedającego, żeby potwierdzić, że faktycznie istnieją.
- Sprawdźmy, czy jest możliwość zapłaty przy odbiorze, rat, zwrotu towaru.
- Sklepy internetowe sprawdzajmy w serwisach opiniujących, których wiele jest w Internecie. Oferują one możliwość wpisania nazwy sklepu i wyświetlenia jego danych kontaktowych i opinii o nim. Sprawdzajmy, czy sklep ma siedzibę, numer telefonu stacjonarnego, NIP, REGON, które zazwyczaj widnieją na ich stronach.
Michał Czubak
Fot.