Fundusz tworzony jest ze składek członków stowarzyszenia. Płatnikiem największej jest samorząd województwa. Resztę pokrywają pozostałe samorządy zrzeszone w organizacji na zasadzie dobrowolności. Wysokość składek ustalana jest przez władze stowarzyszenia. Organizacja może pokryć koszty likwidacji skutków zdarzeń kryzysowych w wysokości do 50 procent wartości oszacowanych szkód.
W tym roku organizacja udzielała wsparcia finansowego swoim członkom 13 razy. W ubiegłym roku pomoc trafiła do 5 gmin. Wsparcie pomogło między innymi w pokryciu kosztów naprawy dróg oraz uszkodzonych budynków.
Podczas dzisiejszego (11 grudnia) walnego zebrania członków stowarzyszenia w budynku Urzędu Marszałkowskiego przy ulicy Skłodowskiej-Curie w Toruniu odbędzie się seminarium problemowe poświęcone między innymi szansom i zagrożeniom gospodarki wodnej, przeciwdziałaniu zagrożeniom pożarowym oraz koncepcji zintegrowanych działań na rzecz zwalczania skutków katastrof i awarii oraz przeciwdziałania zagrożeniom.
Podpisane zostanie także porozumienie formalizujące współpracę stowarzyszenia z Komendą Wojewódzką Państwowej Straży Pożarnej oraz wojewódzkim oddziałem Związku Ochotniczych Straży Pożarnych Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie rozwiązywania problemów bezpieczeństwa w regionie. Stowarzyszenie „Salutaris” zaangażowało się także w akcję społeczną, której cel to przeciwdziałanie zatruciom tlenkiem węgla.