Resort rolnictwa zapewnia, że zaproponowane w podpisanym rozporządzeniu zmiany w dużej mierze wychodzą naprzeciw postulatom organizacji rolniczych i konsumenckich. Były konsultowane z organizacjami społecznymi i zostały wprowadzone przy ich współpracy. Polscy rolnicy są coraz bardziej zainteresowani prowadzeniem produkcji żywności w celu jej sprzedaży konsumentom na rynkach lokalnych. Świadczy o tym stale wzrastająca liczba podmiotów rozpoczynających taką działalność. Ponadto polscy konsumenci są coraz bardziej zainteresowani możliwością zakupu świeżej żywności pochodzenia zwierzęcego produkowanej w danym rejonie przez lokalnych rolników, z pominięciem długich łańcuchów dostaw i pośredników.
W projekcie rozporządzenia wprowadzono wiele ułatwień dla podmiotów, w tym rolników i pszczelarzy, prowadzących sprzedaż bezpośrednią produktów pochodzenia zwierzęcego konsumentom końcowym oraz do zakładów prowadzących handel detaliczny bezpośrednio zaopatrujących konsumenta końcowego. Rozszerzeniu uległ katalog produktów, wprowadzono podwyższenie limitów wielkości produkcji, określono minimalne wymagania. Do końca września br. zarejestrowanych do sprzedaży bezpośredniej produktów pochodzenia zwierzęcego zostało 7360 podmiotów.
Rozporządzenie rozszerza katalog produktów pochodzenia zwierzęcego dopuszczonych do sprzedaży bezpośredniej o: siarę, mrożone tusze drobiu, zajęczaków i zwierząt łownych, skórowane tusze grubej zwierzyny łownej, patroszone tusze drobnej zwierzyny łownej, podroby drobiu, zajęczaków i zwierząt łownych, ślimaka lądowego z gatunku Cornu aspersum maxima (ślimaka wielkiego szarego).
Nowe przepisy wprowadzają też możliwości sprzedaży bezpośredniej jaj z gospodarstwa. Podwyższają też limity wielkości produkcji, np. dla tusz gęsi z 50 na 500 sztuk tygodniowo, określa limity dla produktów, dla których dotychczas ich nie ustanowiono (z wyłączeniem produktów pszczelich nieprzetworzonych, produktów rybołówstwa), tj. dla tusz zwierząt łownych i żywych ślimaków lądowych, określenie limitów dla nowo dodanych produktów pochodzenia zwierzęcego, tj. siary.
Wprowadzają także możliwości przekroczenia wielkości sprzedaży bezpośredniej przez podmiot w danym tygodniu, pod warunkiem uzyskania zgody właściwego powiatowego lekarza weterynarii oraz zachowania rocznego limitu sprzedaży. Umożliwia tzw. sprzedaż zbiorczą, tj. sprzedaż przez podmiot prowadzący sprzedaż bezpośrednią produktów pochodzenia zwierzęcego wyprodukowanych przez inny podmiot prowadzący taką działalność w tym samym powiecie – podczas wystaw, festynów, targów oraz kiermaszów organizowanych w celu promocji tych produktów.
Rozporządzenie znosi także, pod pewnymi warunkami, ograniczenia dotyczące obszaru sprzedaży bezpośredniej w przypadku sprzedaży podczas wystaw, festynów, targów oraz kiermaszów organizowanych w celu promocji tych produktów, tj. wprowadza możliwość sprzedaży podczas takich imprez na terytorium całego kraju. Określa minimalne wymagania higieniczne dla sprzedaży żywności pochodzenia zwierzęcego z obiektów lub urządzeń ruchomych lub tymczasowych, w tym urządzeń dystrybucyjnych do sprzedaży żywności (np. mlekomatów).