Prawo wodne do poprawki - nie uwzględnia istotnych spraw dla rolników
Obecnie za gospodarowanie zasobami wodnymi odpowiada Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie, kierując się Prawem wodnym z 2018 roku. Jak wskazują autorzy raportu, ustawa nie uwzględnia jednak wielu ważnych zagadnień istotnych dla rolnictwa.
Zamiast spółek spółdzielnie i stowarzyszenia wodne, które będą działały lokalnie, nie regionalnie
Jak wskazuje Mateusz Balcerowicz, koordynator opracowania, rozwiązanie problemów związane z gospodarowaniem wodą w rolnictwie i na obszarach wiejskich wymaga zbudowania efektywnego systemu zintegrowanej gospodarki wodnej.
Jak sugerują autorzy raportu, nadzór nad procesem zarządzania zasobami wodnymi na obszarach wiejskich powinien zostać powierzony jednostce organizacyjnej PGW Wody Polskie. Z kolei wśród rekomendacji pozwalających na usprawnienie działalności spółek wodnych oraz związków spółek wodnych wskazano niezbędne wzmocnienie kadrowe oraz poprawę ich efektywności poprzez przekształcenie spółek w stowarzyszenia lub spółdzielnie wodne. Powstające w każdej gminie lub powiecie stowarzyszenia lub spółdzielnie wodne powinny być odpowiedzialne za budowę i utrzymanie urządzeń melioracji wodnych na zasadach non profit.
Jednostka nadrzędna - samorząd gminny
Nadzór nad ich działalnością mógłby sprawować samorząd poziomu gminnego, a podmioty te powinny mieć możliwość działania na gruntach należących do swoich członków, ale także na gruntach publicznych oraz prywatnych. Organizacje te potrzebują również wsparcia merytorycznego oraz finansowego w zakresie planowania i wyposażenia technicznego.
Fundusz melioracji wodnych
Według autorów opracowania, infrastruktura wodna potrzebuje stabilnego systemu finansowania. Funkcję tę, w oparciu o środki prywatne oraz z funduszy europejskich w ramach Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2021–2027 oraz dotacje celowe z budżetu państwa, mógłby spełniać fundusz melioracji wodnych pozostający w dyspozycji PGW Wody Polskie.
Ważną rolę w systemie gospodarowania wodami mają odgrywać również samorządy. Gminy lub powiaty powinny mieć możliwość zatwierdzania wysokości opłat zaproponowanych przez stowarzyszenie wodne, ale także możliwość finansowego wspierania ich w budowie oraz utrzymaniu wód i urządzeń melioracji wodnych, np. w postaci dotacji.Jedną z propozycji autorów raportu umożliwiającą stworzenie systemu finansowania gospodarki wodnej jest również wprowadzenie ustawowego obowiązku opracowywania planu utrzymania urządzeń melioracyjnych i jego wdrażania. Zadania te, bezpośrednio związane z przeciwdziałaniem skutkom suszy, należałoby włączyć do podjętych przez PGW Wody Polskie planów ochrony przed suszą i rozwoju retencji wodnej.
Jak podkreśla Krzysztof Podhajski, prezes zarządu fundacji EFRWP, większość rekomendacji wynikających z raportu jest zbieżna z tymi zgłaszanymi przez rolników oraz samorządowców podczas spotkań organizowanych przez fundację pod hasłem „Woda dla rolnictwa”. Odbyły się one w województwach najbardziej zagrożonych suszą, czyli wielkopolskim, mazowieckim i łódzkim.
Wśród konkretnych postulatów rolników znalazło się między innymi skrócenie okresu przygotowawczego do budowy studni (obecnie około 2 lat), ulgi w opłatach za wodę dla rolników przeprowadzających inwestycje wodne, refundacja materiału siewnego na poplony i międzyplony dla poprawy struktur gleby oraz wsparcie w finansowaniu zadrzewień śródpolnych i przydrożnych oraz przywracaniu i tworzeniu naturalnych terenów podmokłych.
Magdalena Szymańska
fot. Pixabay