Ta charakterystyczna budowla należąca do Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście pozwala na składowanie do 55 tys. ton zbóż.
Wybór nowego dzierżawcy przez zarząd portów zatwierdziła rada nadzorcza spółki. "Oferta duńskiej firmy zdaniem Zarządu jest najkorzystniejsza spośród trzech, jakie wpłynęły w odpowiedzi na ogłoszenie ws. dzierżawy elewatora Ewa" - napisano w przesłanym we wtorek PAP komunikacie.
Decydująca była nie tylko najkorzystniejsza oferta opłaty za miesięczny czynsz wynosząca 174,3 tys. zł plus VAT, ale również zagwarantowanie odpowiedniego poziomu przeładunków towarów sięgającego 375 tys. ton rocznie- poinformowano PAP w dziale handlowym portu.
Copenhagen Merchants to firma handlowa, działająca od trzech dekad na rynku usług brokerskich związanych z handlem zbożem, paszami i biomasą. Współpracuje z firmami świadczącymi usługi shippingowe, spedycyjne, dokerskie, składowania, celne i laboratoryjne.
Jej sieć terminali zbożowych w Danii, Polsce i na Łotwie pozwala na przyjęcie ok. pół miliona ton towaru.
Planowana modernizacja i uruchomienie elewatora Ewa to nie pierwsza inwestycja Duńczyków w Polsce. Są oni udziałowcem w Gdańskim Terminalu Masowym i terminalu zbożowym w Baniach koło Szczecina.
Elewator Ewa wybudowano na początku XX wieku. Konstrukcja budowli daje wyjątkową w skali świata możliwość pionowego i poziomego składowania 50-55 tys. ton zbóż.
Przed uruchomieniem zostanie on zmodernizowany w kierunku obsługi linii technologicznej w zakresie przeładunku i składowania zbóż i pasz oraz innych masowych produktów pochodzenia roślinnego, w tym przyjęcia i wydania towaru w obrocie portowym.
W rekordowym 2005 roku elewator przeładował aż 983,9 tys. ton zbóż i śrut.
Elewator Ewa to jeden z bardziej charakterystycznych budynków w mieście. Imponujący wymiarami budynek jest dobrze widoczny z wielu miejsc w centrum. Jego kubatura to 73 tys. metrów sześciennych; posiada 170 komór o różnej wielkości do przechowywania zboża.
Zaletą Ewy jest możliwość przeładowywania zbóż ze statków, wagonów i samochodów. Jak informuje spółka, elewator jest dobrze skomunikowany ze wszystkimi najważniejszymi szlakami drogowymi, wodnymi i kolejowymi. Znajdujące się w jego pobliżu nabrzeża mają pozwolić w przyszłości przyjmować ładunki z dużych jednostek.
Przylegające do budowli nabrzeże Zbożowe przeszło gruntowny remont, zaś od podstaw wybudowano nowe nabrzeże Niemieckie. Te prace inwestycyjne są obecnie na ukończeniu.
Zarząd portu szacuje, że po uruchomieniu elewatora przeładunki w porcie w Szczecinie wzrosną o ok. 350-375 tys. ton rocznie. W kolejnych latach przyrosty te powinny być jeszcze większe.
Kluczowe znaczenie dla realizacji tych planów ma pogłębienie toru wodnego Szczecin – Świnoujście do 12,5 m. Ta kompleksowa modernizacja 68 km toru wodnego obejmująca poza pogłębieniem poprawę geometrii toru, utworzenie nowych mijanek i obrotnic oraz instalacje nowoczesnych urządzeń nawigacyjnych, sprawi, że ruch statków będzie szybszy, sprawniejszy i bardziej bezpieczny. Tym samym poprawi się dostępność nawigacyjna portu w Szczecinie, który będzie mógł obsługiwać statki masowe, czy drobnicowe o niemal 100 proc. większym tonażu niż dotychczas.
Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA jest spółką akcyjną z większościowym udziałem skarbu państwa. Zarządza dwoma portami - w Szczecinie i Świnoujściu. W porcie w Świnoujściu znajduje się przede wszystkim terminal dla suchych ładunków masowych oraz terminal promowy obsługujący połączenia ze Skandynawią. Port w Szczecinie obsługuje zarówno ładunki drobnicowe - w tym kontenery, wyroby hutnicze i ładunki wielkogabarytowe, jak również ładunki masowe - suche i płynne. Oba porty oferują także usługi przeładunkowo-składowe towarów rolno-spożywczych. (PAP)