StoryEditorUE

UE wyda ponad 200 mln euro na promocję żywności

20.11.2019., 11:11h
Komisja Europejska zaplanowała ponad 200 mln euro na promocję europejskich produktów rolno-spożywczych w UE i poza jej granicami. Niemal 60% tego budżetu będzie przeznaczona na promocję żywności w takich krajach jak Kanada, Chiny, USA czy Japonia.

Rosną wydatki na promowanie unijnej żywności 

We wtorek 19 listopada 2019 roku Komisja Europejska ogłosiła decyzję o budżecie na promocję produktów rolno-spożywczych z UE na 2020 rok. O zaletach żywności produkowanej przez rolników w UE mają być przekonywanie konsumenci zarówno unijni, jak i z krajów trzecich. 

Na promowanie unijnej żywności ma być przeznaczone 200,9 mln euro. Oznacza to, kolejny wzrost wydatków na ten cel. Oto jak kształtowały się wydatki w ostatnich latach: 

  • w 2017 roku – 142,5 mln euro; 
  • w 2018 roku – 179 mln euro;
  • w 2019 roku – 191 mln euro;
  • w 2020 roku – 200,9 mln euro.

W 2020 roku na tzw. programy „proste”, czyli takie złożone przez organizacje z jednego państwa, KE zabezpieczyła 100 mln euro. Na programy złożone, czyli takie w których uczestniczą podmioty z kilku państw członkowskich, KE przeznaczy 91,5 mln euro. 

Z kolei 9,5 mln euro Komisja Europejska przeznaczy na inicjatywy własne. Z tej ostatnie puli finansowane jest m.in. uczestnictwo w targach i kampanie informacyjne, czy kampanie dyplomatyczne prowadzone przez komisarza ds. rolnictwa, w których uczestniczą przedstawiciele unijnych przedsiębiorstw. 

 

Promocja żywności ma pomóc rolnikom lepiej radzić sobie z problemami na rynakch

Reputacja europejskich produktów rolno-spożywczych na świecie jest doskonała. UE nie osiągnęła pozycji czołowego światowego eksportera produktów rolno-spożywczych przez przypadek – podkreśla Phil Hogan, unijny komisarz ds. rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich.  

Phil Hogan podkreślił, że wydatki na propagowanie unijnej żywności w UE i poza jej granicami, pozwala rolnikom lepiej radzić sobie z ewentualnymi trudnościami na rynku. Podobne zadanie mają spełniać umowy handlowe zawierane z różnymi państwami spoza UE. 

– Niedawne zawarcie dwustronnego porozumienia między UE a Chinami w sprawie oznaczeń geograficznych jest kolejnym przykładem działań Komisji mających na celu stworzenie możliwości dla producentów i dla produktów unijnych wysokiej jakości – przekonuje komisarz ds. rolnictwa.

 

Większość wydatków na propagowanie żywności poza granicami UE

Komisja Europejska zaplanowała, że w 2020 roku niemal 60% całego budżetu – 118 mln euro – zostanie przeznaczona na kampanie na rynkach krajów spoza UE, które mają duży potencjał rozwoju.
Kampanie promujące mają dotoczyć m.in.: 

  • Kanady, 
  • Chin, 
  • Japonii, 
  • Korei, 
  • Meksyku, 
  • Stanów Zjednoczonych Ameryki. 

Do tych kampanii mają kwalifikować się sektory obejmujące m.in. przetwory mleczne i sery, oliwki stołowe oraz oliwę z oliwek i wina. 

 

Polskie programy na liście rezerwowej

Organizacje handlowe, organizacje producentów i grupy z sektora rolno-spożywczego odpowiedzialne za działania promocyjne będą mogły ubiegać się o dofinansowanie działań promocyjnych w naborze wniosków, który prawdopodobnie rozpocznie w styczniu 2020 roku. 

W 2019 roku tylko dwa pogramy promocji żywności znalazły się na liście projektów kwalifikujących się do dofinansowania Niestety oba były na liście rezerwowej. 

 

Paweł Mikos
Fot. Pixabay

Warsaw
wi_00
mon
wi_00
tue
wi_00
wed
wi_00
thu
wi_00
fri
wi_00
21. listopad 2024 22:00