Rosną wydatki na promowanie unijnej żywności
We wtorek 19 listopada 2019 roku Komisja Europejska ogłosiła decyzję o budżecie na promocję produktów rolno-spożywczych z UE na 2020 rok. O zaletach żywności produkowanej przez rolników w UE mają być przekonywanie konsumenci zarówno unijni, jak i z krajów trzecich.
Na promowanie unijnej żywności ma być przeznaczone 200,9 mln euro. Oznacza to, kolejny wzrost wydatków na ten cel. Oto jak kształtowały się wydatki w ostatnich latach:
- w 2017 roku – 142,5 mln euro;
- w 2018 roku – 179 mln euro;
- w 2019 roku – 191 mln euro;
- w 2020 roku – 200,9 mln euro.
W 2020 roku na tzw. programy „proste”, czyli takie złożone przez organizacje z jednego państwa, KE zabezpieczyła 100 mln euro. Na programy złożone, czyli takie w których uczestniczą podmioty z kilku państw członkowskich, KE przeznaczy 91,5 mln euro.
Z kolei 9,5 mln euro Komisja Europejska przeznaczy na inicjatywy własne. Z tej ostatnie puli finansowane jest m.in. uczestnictwo w targach i kampanie informacyjne, czy kampanie dyplomatyczne prowadzone przez komisarza ds. rolnictwa, w których uczestniczą przedstawiciele unijnych przedsiębiorstw.
Promocja żywności ma pomóc rolnikom lepiej radzić sobie z problemami na rynakch
– Reputacja europejskich produktów rolno-spożywczych na świecie jest doskonała. UE nie osiągnęła pozycji czołowego światowego eksportera produktów rolno-spożywczych przez przypadek – podkreśla Phil Hogan, unijny komisarz ds. rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich.
Phil Hogan podkreślił, że wydatki na propagowanie unijnej żywności w UE i poza jej granicami, pozwala rolnikom lepiej radzić sobie z ewentualnymi trudnościami na rynku. Podobne zadanie mają spełniać umowy handlowe zawierane z różnymi państwami spoza UE.
– Niedawne zawarcie dwustronnego porozumienia między UE a Chinami w sprawie oznaczeń geograficznych jest kolejnym przykładem działań Komisji mających na celu stworzenie możliwości dla producentów i dla produktów unijnych wysokiej jakości – przekonuje komisarz ds. rolnictwa.
Większość wydatków na propagowanie żywności poza granicami UE
Komisja Europejska zaplanowała, że w 2020 roku niemal 60% całego budżetu – 118 mln euro – zostanie przeznaczona na kampanie na rynkach krajów spoza UE, które mają duży potencjał rozwoju.
Kampanie promujące mają dotoczyć m.in.:
- Kanady,
- Chin,
- Japonii,
- Korei,
- Meksyku,
- Stanów Zjednoczonych Ameryki.
Do tych kampanii mają kwalifikować się sektory obejmujące m.in. przetwory mleczne i sery, oliwki stołowe oraz oliwę z oliwek i wina.
Polskie programy na liście rezerwowej
Organizacje handlowe, organizacje producentów i grupy z sektora rolno-spożywczego odpowiedzialne za działania promocyjne będą mogły ubiegać się o dofinansowanie działań promocyjnych w naborze wniosków, który prawdopodobnie rozpocznie w styczniu 2020 roku.
W 2019 roku tylko dwa pogramy promocji żywności znalazły się na liście projektów kwalifikujących się do dofinansowania Niestety oba były na liście rezerwowej.
Paweł Mikos