4 programy promocyjne z Polski z dofinansowaniem unijnym
W poniedziałek, 24 września 2018 r. odbyło się posiedzenie Komitetu Zarządzającego ds. Wspólnej Organizacji Rynków Rolnych, który zajął się projektem decyzji Komisji Europejskiej wyboru programów prostych dotyczących promocji produktów rolnych.
Ostatecznie Komisja zaakceptowała aż 58 programów i wyda na ich realizację ponad 125 mln euro.
Wśród wybranych projektów znalazły się 4 programy z Polski:
- Wspólna promocja mięsa wołowego, wieprzowego i drobiowego, zarówno świeżego, jak i schłodzonego oraz mrożonego, owoców, warzyw oraz przetworów z tych produktów, w tym wędlin. Promocja tych polskich produktów będzie odbywać się w Chinach, Hongkongu, Japonii, Korei Płd. i Wietnamie, a jej łączny koszt to 4,92 mln euro. Program został zgłoszony przez Stowarzyszenie Rzeźników i Wędliniarzy RP.
- Zachwalanie jabłek z chronionym oznaczeniem geograficznym, głownie jabłek grójeckich na rynku niemieckim, szwedzkim i duńskim. Ten projekt został złożony przez Stowarzyszenie Sady Grójeckie i na jego łączny budżet wynosi 2,94 mln euro.
- Propagowanie spożycia polskiego mięsa drobiowego w Czechach, Niemczech i w Polsce. Autor projektu–Krajowa Radę Drobiarstwa IG – ma ten cel budżet w wysokości 1,5 mln euro.
- Promocji owoców na rynku Zjednoczonych Emiratów Arabskich, który chce realizować Stowarzyszenie Polskich Dystrybutorów Owoców i Warzyw Unia Owocowa. Na ten cel przewidziano 1,84 mln euro.
Łączny budżet na te 4 programy to 11,2 mln euro, przy czy z budżetu unijnego zostanie przeznaczonych na ten cel ponad 8,5 mln euro.
Paweł Mikos
Fot. Stowarzyszenie Sady Grójeckie