UOKiK naciska na Intermarche, by ta zapłacił należności dostawcom
W kwietniu 2020 r. Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczął postępowania, w którym sprawdził czy 100 największych podmiotów na rynku rolno-spożywczym nie wykorzystuje przewagi kontraktowej wobec mniejszych partnerów handlowych, w tym rolników. Jednym z przedsiębiorców, który nie uregulował wówczas zaległych zobowiązań był SCA PR Polska (SCA) – spółka, która w ramach grupy kapitałowej była odpowiedzialna za zakupy w sieci Intermarche.
Płatności z opóźnieniem
- W trakcie postępowania ustaliliśmy, że spółka płaciła kontrahentom z opóźnieniem, w przypadku niejasności w części faktury nie regulowała również tych kwot, które nie budziły zastrzeżeń, a także zbyt długo wyjaśniała rozbieżności w fakturach. Mogła to być forma kredytowania się SCA kosztem dostawców produktów rolno-spożywczych – mówi prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Łączna wartość opóźnionych należności w latach 2019 – 2020 wyniosła kilkaset milionów zł.
Ponadto w przypadku rozbieżności co do ceny lub ilości towaru na wystawionej fakturze, spółka nie płaciła dostawcom za cały zafakturowany towar do czasu wyjaśnienia sytuacji. To praktyka, która mogła być niezgodna z dobrymi obyczajami.
Intermarche ma pół roku na realizację zaległych płatności
- Zgodnie z nałożonym warunkiem, spółka SCA będzie miała 6 miesięcy od uprawomocnienia się decyzji na realizację zaległych płatności wraz z odsetkami oraz nie dłużej niż 3 miesiące na zaproponowanie dostawcom zmian w umowach. Następnie będzie musiała przedstawić nam informacje i dowody na wykonanie zobowiązania - mówi prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Michał Czubak
fot. Pixabay