Kaufland stosował dwie zabronione praktyki?
Chróstny zakwestionował dwie praktyki tego przedsiębiorcy. Pierwsza polega na ustalaniu warunków współpracy z niektórymi dostawcami produktów rolno-spożywczych już po rozpoczęciu danego roku. Druga – na pobieraniu od niektórych dostawców produktów rolnych i spożywczych dodatkowego, nieprzewidzianego w umowie rabatu.
– Ustalanie warunków współpracy w trakcie jej trwania powoduje, że dostawcy nie wiedzą, ile zarobią za realizację zamówień. Podobnie jest w przypadku dodatkowego rabatu. Kontrahenci Kaufland Polska Markety nie mają pewności, kiedy sieć zażąda pomniejszenia ich wynagrodzenia. Współpraca pomiędzy przedsiębiorcami powinna być uczciwa, co oznacza, że zasady współpracy, w tym warunki rabatowania, powinny być jasno określone i znane stronom przed podpisaniem umowy – komentuje Tomasz Chróstny.
Duże sieci handlowe pod lupą UOKiK
UOKiK przygląda się polityce rabatowej stosowanej przez duże sieci handlowe od ubiegłego roku. Pod lupą znalazło się 19 sieci. W grudniu ub.r. Chróstny zdecydował o nałożeniu na Jeronimo Martins Polska kary finansowej w wysokości 723 mln zł. Ponadto w toku są postępowania wyjaśniające w sprawie polityki rabatowej Eurocash i SCA PR Polska (sieć Intermarche).
Jaka kara może grozić Kauflandowi?
Za nieuczciwe wykorzystywanie przewagi kontraktowej UOKiK może nałożyć na przedsiębiorcę karę do 3% wartości rocznego obrotu.
Magdalena Szymańska
Fot.