Magazyn, oddany uroczyście do użytku w poniedziałek w porcie w Gdyni, ma stanowić zasadniczą część bazy paszowo-zbożowej na terenie Morskiego Terminalu Masowego Gdynia sp. z o.o. Zakłada się, że obiekt przyczyni się do zwiększenia obrotów zboża i pasz. Budowa magazynu kosztowała 26 mln zł. Inwestorem był Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA.
Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA Janusz Jarosiński zwrócił uwagę, że port w Gdyni „chce być najważniejszym portem polskim dla rynku zbożowo-paszowego”. „Aby ta pozycja była rzeczywiście istotna, to musimy inwestować (...), a naszą słabością była niewystarczająca powierzchnia składowa portowych magazynów” - tłumaczy. Podał, że przeładunki zbóż i pasz rosną; w 2014 roku w porcie przeładowano 2 mln 900 tys. ton zboża a w marcu br. przeładowano już ponad pół miliona ton, co – jak podkreślił - nie zdarzyło się jeszcze w żadnym polskim porcie. 74 proc. przeładunków stanowi eksport polskiego zboża. Ocenił, że w 2015 roku wzrost przeładunków zboża może być jeszcze wyższy.
Poinformował, że w pobliżu nowego obiektu powstała tzw. linia technologiczna do załadunku i opróżniania magazynu. Wraz z budową nowego magazynu, przebudowany został też dotychczas eksploatowany magazyn zbożowy tak, aby obiekty mogły współdziałać. Morski Terminal Masowy Gdynia będzie dzierżawił nowy magazyn przez ponad 27 lat. „To w sumie kompleksowo tworzy cały nowy terminal” – podkreślił Jarosiński.
Magazyn o wysokości ok. 35 m wyposażony jest w urządzenia technologiczne do przyjmowania śruty ze statku i wydawania na samochody poprzez cztery stanowiska załadowcze. Zespół urządzeń transportujących śrutę, tj. przenośniki taśmowe, kubełkowe i łańcuchowe wraz z wieżą technologiczną z dwiema wagami przesypowymi pozwalają na osiągnięcie wydajności dwóch linii technologicznych przy rozładunku statku sięgającej 1,2 tys. ton na godzinę. Natomiast każde ze stanowisk załadunku samochodów pracuje z wydajnością 300 ton na godzinę.
Prezes Morskiego Terminalu Masowego Gdynia sp. z o.o. Bogdan Buczko podał, że terminal obecnie dysponuje pojemnością magazynową 120 tys. ton. Zaznaczył, że „nie jest to wystarczająca pojemność i planowane są kolejne inwestycje zwiększające powierzchnię magazynową terminalu”. W ub. roku terminal przeładował 1 mln 194 tys. ton. produktów rolnych (zboża, śruty sojowej). W tym roku, do końca kwietnia przeładował ponad 733 tys. ton, co stanowi 46 proc. planowanych przeładunków na ten rok.
W porcie w Gdyni zboża przeładowywane są też przez Bałtycki Terminal Zbożowy specjalizujący się wyłącznie w przeładunkach zbożowych; dysponuje powierzchnią składową o pojemności 51 tys. ton.
W 2014 roku w porcie w Gdyni przeładowano łącznie 19,4 mln ton, czyli rekordową w historii ilość towarów. W porównaniu z rokiem 2013 jest to wzrost o 9,9 procent. Przeładunki zboża wzrosły w tym okresie o ponad 33 procent. Port Gdynia pod względem przeładunków jest na trzecim miejscu w kraju, po Gdańsku oraz Szczecinie-Świnoujściu. Zarząd Morskiego Portu Gdynia zarządza terenami i infrastrukturą portu w Gdyni na powierzchni ponad 500 ha. Na jego terenie działają niezależne spółki eksploatacyjne, m.in. BCT - Bałtycki Terminal Kontenerowy Sp. z o.o., GCT - Gdynia Container Terminal S.A. oraz Bałtycki Terminal Zbożowy Sp. z o.o. (PAP)