Mieszkańcy wsi mogą mieć większe poczucie wolności
– W okresie pełnego lockdownu, który miał miejsce na początku pandemii w 2020 roku, kiedy nie można było wyjść na spacer nawet do lasu, kiedy ludzie czuli się uwięzieni w swoich mieszkaniach, wśród wielu ludzi narastało poczucie frustracji. Natomiast mieszkańcy wsi, którzy mają do dyspozycji wielkie przestrzenie, mogą wyjść do sadu czy na pole, mogą znacznie łatwiej i szybciej rozładować narastający stres – podkreśla Magdalena Michalak, trenerka personalna i terapeutka rodziny, prezes firmy Savior7.
Terapeutka zwróciła także uwagę na problemy dzieci wynikające ze zdalnej nauki. Powołując się na badania zrealizowane na zlecenie Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę, podała, że głównymi problemami dzieci z obszarów wiejskich w wieku od 13 do 17 lat były obawy związane z tym jak będzie wyglądać najbliższa przyszłość.
– Jedną z głównych bolączek, które są ogromnym wyzwaniem dla całej edukacji, to brak kontaktów rówieśniczych, znacznie utrudnione budowanie relacji społecznych – podkreśla Magdalena Michalak. Zadania tego mimo wszystko nie ułatwiają ani media społecznościowe, ani jakiekolwiek komunikatory internetowe.
Jak można uchronić własne dziecko przed piętnowaniem w szkole?
Wkrótce uczniowie wrócą do szkół po pandemii a od września część z nich znajdzie się w nowej dla siebie szkole. Taka sytuacja powoduje, że bardzo często nowi uczniowie są piętnowani z różnych powodów. Niekiedy takim powodem do szydzenia przez rówieśników z innych jest także pochodzenie ze wsi czy z rodziny rolniczej. Jak rodzice mogą uchronić swoje dzieci przed takim doświadczeniem?
– To co mówią i jak zachowują się dzieci, idzie z góry, od rodziców. Jeżeli zaszczepimy w nich przekonanie, że choć może jego wieś jest niewielka, ale za to słynie z tradycji czy wyjątkowej historii. Każde miejsce ma w sobie coś unikatowego. Poza tym, w ostatnim czasie widzimy nasilony trend migracji z miasta na wieś. Ludzie zaczęli dostrzegać zalety obszarów wiejskich – dodaje Magdalena Michalak.
Według niej, najważniejsze jest zbudowanie we własnym dziecku pewność siebie i poczucia własnej wartości. To nie miejsce pochodzenia, ale zachowanie wobec innych i szacunek dla innych osób może uchronić dzieci przed piętnowaniem.
Pomocne w tym może być wspólne wykonanie (rodzice i dzieci) zadania na temat swoich mocnych stron.
Jak należy wykonać to ćwiczenie wystarczy pobrać:
Jak prowadzić rozmowę ze swoim dzieckiem?
Terapeutka podkreśla także jak bardzo istotna jest rozmowa rodziców z dziećmi czy czas spędzony wspólnie. Zdaniem Magdaleny Michalak należy jednak odpowiednio przygotować się do takiej rozmowy z dzieckiem. W jaki sposób? O tym odpowiedź można uzyskać oglądając wywiad „Tygodnika Poradnika Rolniczego” z i terapeutka rodziny z firmy Savior7.
Paweł Mikos