Jak gra na instrumencie wpływa na rozwój mózgu?
Naukowcy twierdzą, że uczenie się gry na instrumencie muzycznym pomaga dzieciom dobrze „dostroić” ich mózgi. W jednym z badań czterdzieścioro dzieci w wieku od dziesięciu do trzynastu lat poddano obserwacji, podczas kiedy wykonywały zadania na pamięć i uwagę. Aktywność ich mózgu była monitorowana za pomocą tzw. funkcjonalnego rezonansu magnetycznego. To metoda, która pozwala na obserwowanie wzrostu przepływu krwi i dotlenienia w aktywnej okolicy mózgu.
Dwadzieścioro z dzieci uczyło się gry na jakimś instrumencie od przynajmniej dwóch lat, ćwiczyło przynajmniej dwie godziny w tygodniu i grało w orkiestrze albo jakimś zespole. Pozostałych dwadzieścioro nie przeszło żadnej innej edukacji muzycznej poza tą regularną przewidzianą przez program w szkole. Co się okazało?
Pomiędzy obiema grupami nie było różnic w czasie reakcji. Ale w grupie grającej odnotowano lepsze wyniki w zadaniach pamięciowych, jak czytamy w raporcie opublikowanym 8 października w magazynie naukowym „Granice w neuronauce” (Frontiers in Neuroscience).
Jakie dodatkowe umiejętności nabywają dzieci uczące się grać na instrumencie?
Wraz z lepszymi umiejętnościami przypominania sobie u dzieci szkolonych muzycznie zaobserwowano też większą aktywność tych części mózgu, które związane są z kontrolą uwagi i zapamiętywaniem ze słuchu. Te funkcje mózgu wiąże się z lepszą umiejętnością czytania, większą elastycznością umysłu, większą kreatywnością, a nawet lepszą jakością życia.
– Naszym największym osiągnięciem jest odkrycie, że u podłoża lepszych wyników u muzykujących dzieci leżą dwa niezależne mechanizmy – mówi prowadząca badania Leonie Kausel, skrzypaczka i neuronaukowiec z Papieskiego Katolickiego Uniwersytetu Chile w Santiago.
- Uczmy dzieci gry na jakimkolwiek instrumencie. Badania pokazują, że ta umiejętność usprawnia pracę mózgu i czyni bardziej kreatywnym
Badaczka wyjaśnia też, że uczenie się gry na instrumencie może zwiększać aktywność pewnych istniejących już połączeń w mózgu. Teraz badacze planują m.in. sprawdzenie, jak nauka gry może wpływać na dzieci z ADHD, czyli z zespołem nadpobudliwości ruchowej z deficytem uwagi.
Karolina Kasperek
Zdjęcia: Pixabay
Zdjęcia: Pixabay