Liderki wiejskie z 25 KGW szkolą się dzięki EFRWP
Sieć Liderek Wiejskich – tak właśnie brzmi nazwa projektu skierowanego do 25 przedstawicielek 25 kół gospodyń wiejskich z terenu całej Polski. W ramach kursu uczestniczki biorą udział w cyklu kilkudniowych szkoleń, którego celem jest m.in. stworzenie platformy wymiany doświadczeń, wiedzy, budowa trwałych relacji pomiędzy uczestniczkami i ich organizacjami, a także wzmocnienie kompetencji. Organizatorem wydarzenia jest Fundacja Europejski Fundusz Rozwoju Wsi Polskiej.
Dotychczas odbyły się cztery cykle spotkań. Przedostatni już, dwudniowy kurs kompetencyjny, zorganizowano 20 i 21 kwietnia w podwarszawskim Hotelu Borowina. Długo wyczekiwanym wydarzeniem była sesja dyskusyjna podejmująca temat edukacji na terenach wiejskich.
Czego uczą się liderki wiejskie podczas kursu?
Fundacja Europejski Fundusz Rozwoju Wsi Polskiej jest inicjatorem i organizatorem projektu Sieć Liderek Wiejskich realizowanego od połowy lutego br. Intensywny kurs obejmuje cykl pięciu dwu- oraz trzydniowych szkoleń z zakresu komunikacji i wystąpień publicznych, przywództwa, rozwiązywania konfliktów w organizacji, budowania partnerstw oraz szeroko pojętej współpracy. Podczas sesji dyskusyjnych uczestniczki wymieniają się poglądami i doświadczeniami istotnymi dla rozwoju obszarów wiejskich.
Inauguracyjny kurs odbył się w dniach 16–18 lutego 2024 r. W ramach pierwszej sesji uczestniczki opowiedziały o problemach i osiągnięciach, które sprawdziły się na lokalnym gruncie. Szkolenie pozwoliło poszerzyć wiedzę, m.in. z technik pracy, świadomości liderskiej, form przywództwa oraz metod wywierania wpływu. Uczestniczki uczyły się zarządzania czasem oraz radzenia sobie ze stresem i porażką. Sesję dyskusyjną poświęcono demografii i problemom seniorów na obszarach wiejskich.
W ramach drugiej, marcowej sesji panie zdobywały wiedzę z zakresu komunikacji w zespole, współpracy i rozwiązywania konfliktów. Dyskutowały o zrównoważonym rozwoju w kontekście postulatów protestujących rolników w Polsce. Trzecie szkolenie podejmowało temat myślenia strategicznego oraz tworzenia partnerstw i nawiązywania współpracy pomiędzy podmiotami. Liderki dzieliły się doświadczeniem we współpracy z grupami działającymi na terenach wiejskich oraz samorządem, ośrodkami kultury i mieszkańcami. Już w czasie pierwszego zjazdu uczestniczki utworzyły grupę na Facebooku. Za jej pośrednictwem komunikują się, wspierają, proszą o radę i dzielą dobrymi praktykami.
Dyskusja między liderkami wiejskimi w formie speed datingu
Czwarty, przedostatni cykl spotkań, poświęcony był tzw. komunikacji zewnętrznej. Projekt koordynowała Karolina Trudnowska z Fundacji EFRWP, zaś szkolenie poprowadziła Karolina Olejak. W sobotę liderki uczyły się wystąpień publicznych – w tym przed kamerą – oraz współpracy z mediami. Spotkanie zamknęła dyskusja o edukacji na terenach wiejskich.
– Koła gospodyń wiejskich wnoszą ogromną wartość szkoleniową do wiejskich społeczności. Dziś skupimy się na tym, jak mogą wspierać edukację – od przedszkolnej do tej obejmującej osoby starsze – powiedziała Karolina Olejak.
Dyskusja odbyła się w nowoczesnej formule speed datingu (z ang. szybkie randki), polegającej na krótkich, kilkuminutowych rozmowach z uczestnikami. Liderki podzieliły się na pięć pięcioosobowych grup. Każda otrzymała temat do przedyskutowania w ciągu sześciu minut. Następnie grupy miały za zadanie zapisać kluczowe wyzwanie. Co kilka minut kobiety zmieniały stoliki i opracowywały następny z tematów. Każda z grup przygotowała pięć zagadnień. Wśród nich znalazły się: rozwój i edukacja seniorów, organizacja czasu wolnego dla młodzieży, różnice w poziomie edukacji wieś – miasto czy dostęp do zajęć dodatkowych dla uczniów.
Kobiety z entuzjazmem wymieniały się doświadczeniami i pomysłami, zwracały też uwagę na czynniki będące hamulcem w rozwoju edukacji na danym obszarze. Podsumowaniem była dyskusja.
Ogromną wartością jest możliwość poznania liderek wiejskich o podobnych zainteresowaniach i problemach
– Jestem przekonana, że gdyby nie udział w projekcie, bardzo dużo czasu musiałoby mi zabrać dojście do wiedzy, którą zdobywam na bieżąco podczas rozmów z dziewczynami – powiedziała Anna Babiarz, przewodnicząca KGW w Ołowniku (województwo warmińsko-mazurskie). – Cieszę się, że program jest rozłożony w czasie, bo między zjazdami można wykorzystać wiedzę.
Podobnego zdania jest Krystyna Talaga, liderka koła gospodyń wiejskich w Kalsku (województwo lubuskie).
– Samo poznanie 25 kobiet o podobnych zainteresowaniach, ale i problemach, to już dobro samo w sobie – mówiła. – Dzięki wykładom i warsztatom otwieram się przed innymi i sobą, przestaję kolorować świat sama, uczę tego innych i razem malujemy nasz świat. Dziękuję za wszelkie dobro, które płynie z tego projektu.
Jak rozmawiać z mieszkańcami wsi i promować własne akcje?
Drugiego dnia szkolenia przewodnim tematem była komunikacja w kołach gospodyń wiejskich. Rozmawiano o tym, jak dobierać narzędzia dotarcia do odbiorców, zwłaszcza te dostępne online. Dyskutowano o budowaniu wizerunku organizacji oraz reklamie. Uczestniczki dowiedziały się, jak zbudować wizerunek organizacji w mediach społecznościowych, jak przygotować grafiki i posty na Facebook oraz poznały proste triki do wykorzystania w praktyce.
Ostatni zjazd, podsumowujący cykl szkoleń Sieć Liderek Wiejskich, odbędzie się w dniach 17–19 maja w Domu Pracy Twórczej w Radziejowicach. Poświęcony będzie zmianom w lokalnych społecznościach, które liderki zainicjują ze swoimi kołami. Uczestniczki poszukają wspólnych celów i przygotują założenia projektów.
Relację z ostatniego szkolenia zamieścimy w kolejnych numerach Tygodnika Poradnika Rolniczego.
Małgorzata Janus