Wiejski pop art, czyli wystawa prac rolników z Bretanii
35 prac wykonanych techniką tzw. wiejskiego pop artu można oglądać od środy w poznańskim Domu Bretanii. Jednym z najbardziej znanych obrazów wykonanych tą techniką jest „Mamm Gozh”, zwany również „bretońską Marilyn Monroe”.
Na wystawie prezentowane są obrazy artystów-amatorów, rolników z Bretanii. Wiejski pop art to autorska metoda kolektywu Hangar’t, inspirowana m.in. żywymi kolorami i wyraźnymi kształtami. Technika ta bazuje na fotografiach, ale różni się od tradycyjnych prac np. Andy’ego Warhola. Prace są w całości malowane ręcznie.
„O ile pop art odwołuje się do kultury popularnej, masowej i konsumpcjonizmu, o tyle wiejski pop art wpisuje się w ideę demokratyzacji kultury, uczynienia jej dostępną dla wszystkich i dokumentującą życie lokalnej, wiejskiej społeczności” – powiedziała PAP Elwira Wróbel z Domu Bretanii w Poznaniu.
Jednym z najbardziej znanych obrazów wykonanych techniką wiejskiego pop artu jest „Mamm Gozh”, zwana również „bretońską Marilyn Monroe”.
„+Mamm Gozh+ to portret babci jednego z członków kolektywu. Przedstawiona jest na nim kobieta ubrana w tradycyjny bretoński czepek. Był to jeden z pierwszych obrazów Hangar’tu i tzw. obraz inicjacyjny, ponieważ ze względu na prostą formę było go bardzo łatwo wykonać. Ta praca, dzięki technice i zastosowanej kolorystyce, automatycznie nasuwa skojarzenia do zwielokrotnionego przez Andy’ego Warhola portretu Marlin Monroe” – tłumaczyła Wróbel.
Na wystawie zostaną zaprezentowane również inne kolorowe portrety mieszkańców Bretanii, wizerunki zwierząt, a także wiejska rzeczywistość – praca na roli czy rozrywka. Jednym z głównych założeń Hangar’tu było właśnie wpisanie sztuki w życie codzienne i pokazanie, że może być ona bliska ludziom i że artystą może zostać każdy.
Ideę wiejskiego pop artu stworzył pasjonat sztuki i dziennikarz Radia France Yves Quentel. Zaproponował on mieszkańcom małej francuskiej gminy Nizon - Pont-Aven, liczącej niecałe 2 tys. mieszkańców, aby spróbowali swoich sił w malarstwie. "Jednym z argumentów i sposobów dotarcia do wiejskiej społeczności, w tym do rolników w podeszłym wieku, było udowodnienie i pokazanie, że malarstwo artystyczne jest bardzo bliskie sztuce użytkowej czy nawet szkolnym kolorowankom” – powiedziała Wróbel.
„Lider grupy, Yves Quentel, to m.in. działacz na rzecz demokratyzacji kultury, zapobieganiu wykluczeniu kulturalnemu ludności zamieszkującej obszary wiejskie. Inicjatywa wiejskiego pop artu spotkała się z szerokim zainteresowaniem miejscowych rolników-artystów, amatorów oraz publiczności i z dużym rozmachem rozwija się już od 20 lat. Ośmioro członków kolektywu zawita osobiście na wernisaż i opowie o swojej przygodzie ze sztuką” – dodała.
Wystawie towarzyszyć będzie wykład Joanny Bryl z Muzeum Narodowego w Poznaniu. 13 maja opowie ona zebranym o zmianach i ewolucji tej techniki artystycznej w prelekcji - „Od pop artu do wiejskiego pop artu”.
Wystawę w poznańskim Domu Bretanii można będzie oglądać do 30 czerwca.
Projekt jest dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. (PAP)