Wyrównywanie szans
Uczniowie ze szkół wiejskich osiągają dużo niższe wyniki z egzaminu ósmoklasisty z języka angielskiego niż ich rówieśnicy w dużych miastach. Europejski Fundusz Rozwoju Wsi Polskiej, chcąc zmniejszać te dysproporcje, prowadzi program Youngster, adresowany do uczniów ostatniej klasy szkoły podstawowej z terenów wiejskich. W tym roku szkolnym w programie uczestniczą 44 szkoły z gmin wiejskich i gmin miejsko-wiejskich z całej Polski, w tym 45 nauczycieli i około 500 uczniów.
Czym jest Youngster i jak wyglądają zajęcia dla dzieci?
Brak testów, klasówek, prac domowych oraz jakichkolwiek ocen, a także zajęcia w małych, 15-osobowych grupach dostosowanych poziomem do umiejętności językowych uczniów – to założenia programu Youngster. Zajęcia skierowane są do uczniów klas 8 szkół podstawowych.
Formuła programu jest oparta na zasadzie all carrot, no stick, czyli nauce przez zabawę, co ma na celu zachęcenie uczniów do aktywności. W ramach zajęć nauczyciele skupiają się na tym, aby pobudzić wewnętrzną motywację ucznia, akcentując nie obligatoryjność, lecz świadomy, wolny wybór, szansę edukacyjną, z której uczeń może, lecz nie musi skorzystać.
Nauka języka angielskiego odbywa się przez cały rok szkolny w ramach zajęć pozalekcyjnych przez wskazanego przez gminę nauczyciela.
Magdalena Szymańska
fot. EFRWP