Kto będzie mógł ubiegać się o dopłaty do lochy?
Komisja Europejska zaakceptowała plan pomocy dla rolników utrzymujących lochy. Jak twierdził minister rolnictwa, Henryk Kowalczyk, w rozporządzeniu wprowadzono zmianę i wnioski będzie można składać już od 15 lutego.
O dopłaty do lochy będą mogli ubiegać się rolnicy utrzymujący lochy i produkujący prosięta urodzone w gospodarstwie od 15 listopada 2021 roku do 31 marca 2022 roku i których oznakowanie zostało lub zostanie zgłoszone do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa do 15 kwietnia bieżącego roku.
Wysokość dotacji wynosi 1000 zł do każdych 10 sztuk świń (prosiąt), jednak nie więcej niż 500 tys. zł dla jednego producenta trzody chlewnej.
Pomoc będzie przysługiwać do stada zarejestrowanego na dzień 15 listopada 2021 roku i udzielana na wniosek producenta składany do biura powiatowego ARiMR do 30 kwietnia 2022 roku, a wypłacana do końca czerwca 2022. Jak przekonywali podczas konferencji przedstawiciele resortu rolnictwa, wniosek o przyznanie pomocy będzie prosty, a wymagane w nim będą podstawowe informacje o producencie rolnym i jego gospodarstwie. Formularze będą dostępne na stronach internetowych Agencji. Można je składać osobiście, pocztą lub za pośrednictwem systemu e-PUAP.
– Jest to pomoc, która ma zachęcić rolników do utrzymania hodowli trzody chlewnej w tych bardzo trudnych czasach. Cena żywca jest nadal poniżej kosztów produkcji, stąd, między innymi, ta pomoc. Program przewiduje wsparcie rolników do końca marca, ale jeśli ceny nadal będą utrzymywały się na tak niskim poziomie, będziemy rozważać przedłużenie wsparcia – mówił Henryk Kowalczyk.
Na jakich zasadach rolnik będzie mógł otrzymać dotację dla loch?
Producent świń, który zgłosi w ARIMR do 15 kwietnia 2022 r. oznakowanie świń urodzonych w jego gospodarstwie od dnia 15 listopada 2021 r. do dnia 31 marca 2022 r., będzie mógł starać się o dofinansowanie 1 000 zł do każdych 10 prosiąt albo ich wielokrotności, o ile spełnia poniższe warunki:- ma nadany numer identyfikacyjny w trybie przepisów o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności;
- jest mikroprzedsiębiorstwem, małym albo średnim przedsiębiorstwem (w rozumieniu załącznika I do rozporządzenia Komisji (UE) nr 702/2014);
- zagraża mu utrata płynności finansowej w związku z ograniczeniami na rynku rolnym spowodowanymi epidemią COVID-19;
- w dniu 15 listopada 2021 r. prowadził gospodarstwo (w rozumieniu art. 2 pkt 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt, w którym były utrzymywane świnie);
- zgłosił Agencji do dnia 15 kwietnia 2022 r., zgodnie z przepisami ustawy z dnia 2 kwietnia 2004 r. o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt, oznakowanie świń urodzonych w jego gospodarstwie (urodzonych łącznie we wszystkich siedzibach stada wchodzących w skład gospodarstwa) od dnia 15 listopada 2021 r. do dnia 31 marca 2022 r.
Mięso ze zdrowych zwierząt ze stref jest bezpieczne dla ludzi
Na bardzo niskie ceny tuczników w naszym kraju wpływa między innymi rozprzestrzenianie się afrykańskiego pomoru świń. Producenci trzody chlewnej w strefach ASF dostają za żywiec jeszcze mniej, a często w ogóle mają kłopot, aby ktoś chciał kupić od nich świnie. Mięso ze zdrowych zwierząt ze stref jest bezpieczne dla ludzi i po badaniach weterynaryjnych może być sprzedawane bez ograniczeń na terenie Polski.
Odmowa jego przyjęcia może stanowić nieuczciwe wykorzystywanie przewagi kontraktowej dużych podmiotów wobec producentów trzody chlewnej. Zdaniem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nie ma podstaw do odmowy zakupu przez sieci handlowe lub zakłady przetwórcze przebadanego weterynaryjnie mięsa – niezależnie skąd ono pochodzi.
Jak wynika z kontroli przeprowadzonej przez UOKiK, sieci handlowe i duże zakłady mięsne nie odmawiają bez uzasadnionego powodu przyjmowania mięsa ze zdrowych świń w strefach, gdzie występują ogniska ASF. W pierwszym etapie sprawdzono działania pięciu podmiotów, łącznie natomiast w trakcie całego postępowania zweryfikowano 16 sieci handlowych oraz 18 dużych przetwórni. Sześć zakładów przetwórczych w trakcie składania wyjaśnień nie kupowało mięsa wieprzowego pochodzącego ze strefy czerwonej.
Zdaniem UOKiK w każdym z tych przypadków wynikało to z uzasadnionych przyczyn, między innymi kierowania całej produkcji na eksport, a mięso ze stref czerwonych ASF nie może być wywożone za granicę, czy zakupów wyłącznie od podmiotów powiązanych, które nie posiadają ferm w strefie czerwonej. Dwóch przedsiębiorców zadeklarowało wprowadzenie zmian, które pozwolą na przyjmowanie mięsa ze stref ASF.
Jak wynika z kontroli UOKiK, żadna też z badanych sieci handlowych nie odmawia bez istotnego powodu kupna przebadanego mięsa wieprzowego pochodzącego ze strefy czerwonej ASF. Sieci handlowe Biedronka i Dino początkowo nie kupowały takiego mięsa, jednak po interwencji prezesa UOKiK zmieniły swoje praktyki i nie uzależniają obecnie przyjęcia mięsa od miejsca jego pochodzenia. Postępowanie wykazało również, że Selgros Cash&Carry nie kupuje aktualnie mięsa ze strefy czerwonej ze względu na ograniczenia techniczno-organizacyjne. Jednocześnie przedsiębiorca zmierza do wyeliminowania tych przeszkód, co pozwoli na przyjmowanie bezpiecznej wieprzowiny z obszarów występowania afrykańskiego pomoru świń.
Czy tucz kontraktowy wyklucza pomoc?
Kolejne działanie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów będzie polegało na sprawdzeniu, czy firmy prowadzące tucz kontraktowy pozbawiają rolników ze stref ASF należnej im pomocy otrzymywanej na wyrównanie strat spowodowanych niższą ceną sprzedaży zwierząt. Sygnały o tym, że tacy producenci trzody chlewnej mogą być dyskryminowani przez dużych kontrahentów przy przyznawaniu pomocy na terenach ASF napłynęły do UOKiK z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Podejrzewa ona, że podmioty organizujące tucz kontraktowy mogą zobowiązywać rolników do przekazywania uzyskanej pomocy finansowej bądź obniżać cenę sprzedaży o kwotę rekompensaty. Takie praktyki mogą z kolei stanowić nieuczciwe wykorzystywanie przewagi kontraktowej. UOKiK we współpracy z ARiMR zbada praktyki stosowane przez największe podmioty na rynku. Jeżeli podejrzenia się potwierdzą, wówczas mogą im zostać postawione zarzuty, a maksymalna kara za takie przewinienia wynosi 3% rocznego obrotu przedsiębiorcy.
- Mięso pochodzące od zdrowych świń ze stref ASF jest bezpieczne i zakłady ubojowe oraz sieci handlowe nie mają podstaw, aby odmawiać jego zakupu
Oprac. Natalia Marciniak-Musiał na podstawie informacji ARIMR oraz artykułu
Dominiki Stancelewskiej
pt. Wnioski o pomoc na lochy już od 15 lutego, który ukazał się w Tygodniku Poradniku Rolniczym 7/2022 na str. 49.
Jeśli chcesz czytać więcej podobnych artykułów, już dziś wykup dostęp do wszystkich treści na TPR: Zamów prenumeratę.