Unsplash
StoryEditorRolnictwo w ochronie klimatu

Biopaliwa z laktozy, łoju i smalcu, czyli jak rolnictwo pomaga chronić klimat

01.09.2024., 17:00h

Jak się okazuje, obarczane winą za zmiany klimatu rolnictwo daje szansę na jego poprawę, a to za sprawą innowacji w dziedzinie biopaliw.

Dairy Distillery będzie produkować etanol z odpadów pochodzących z produkcji mleka

Spółka Dairy Distillery z siedzibą w Ontario w Kanadzie, nawiązała współpracę z Michigan Milk Producers Association (MMPA), aby rozpocząć budowę najnowocześniejszego zakładu produkcji etanolu w Constantine w stanie Michigan. Inwestycja będzie kosztowała 41 mln dolarów (ok. 160 mln zł).

Uruchomienie fabryki zaplanowano na 2025 r. Będzie ona przetwarzać 14 tys. ton permeatu mlecznego – zawierającego dużą ilość laktozy, pozostałość z ultrafiltracji serwatki – w 8,3 mln litrów bioetanolu rocznie. Nie tylko ogranicza to ilość odpadów, ale także zwiększa wartość ekonomiczną produkcji mleka, tworząc dodatkowe źródło przychodów z produktu ubocznego.

JBS Food produkuje paliwo lotnicze z łoju bydlęcego i smalcu wieprzowego

To nie jedyny sposób wykorzystywania odpadów powstałych przy produkcji bydła. JBS Foods, wiodąca firma mięsna w Brazylii, rozpoczęła wykorzystywanie odpadów zwierzęcych jako surowca do produkcji paliwa dla samolotów. Materiał ten jest pozyskiwany z zakładów firmy zlokalizowanych w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie i Australii.

JBS wykorzystało około 1,2 miliona ton łoju bydlęcego i smalcu wieprzowego do produkcji tzw. zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF) w ciągu ostatnich 2 lat. Metoda ta, znana jako „moc krowy”, polega na przekształcaniu odchodów zwierzęcych w paliwo, a JBS dostarcza surowców do tej transformacji. Celem tej inicjatywy jest zastąpienie paliw kopalnych, co potencjalnie doprowadzi do zmniejszenia emisji dwutlenku węgla nawet o 70%. SAF można mieszać z naftą w samolotach, przy maksymalnym stosunku mieszanki 50%.

SAF zapewnia zrównoważoną alternatywę dla paliw kopalnych, która może zmniejszyć emisję dwutlenku węgla nawet o 70% i może być mieszana z naftą w samolotach komercyjnych w stosunku do 50%.

Zrównoważone biopaliwo będzie mogło wkrótce zastąpić olej bunkrowy w transporcie morskim?

Biopower, spółka zależna JBS, ocenia wykonalność produkcji zrównoważonego paliwa dla statków jako substytutu oleju bunkrowego, paliwa wykorzystywanego głównie w transporcie morskim.

Biopower to znany producent biodiesla w Brazylii, specjalizujący się w przetwarzaniu odpadów organicznych z hodowli bydła na paliwo. W 2023 r. JBS podjęło inicjatywę, aby zasilać swoją flotę ciężarówek wyłącznie w 100% biodieslem (B100). Pojazd wyprodukowany przez holenderską firmę Daf, wykorzystuje obecnie paliwo B100, aby pokazać jego skuteczność jako alternatywy dla paliw kopalnych.

Ciężarówka przekroczyła przebieg 120 000 km, a wyniki wskazują, że pojazd, który działa na 100% biodiesla (B100), osiągnął wyniki porównywalne do pojazdów na konwencjonalnym oleju napędowym, generując do 80% mniej dwutlenku węgla.

Testy B100 są zgodne ze wzrostem biopaliw w brazylijskim systemie transportowym. Od 1 marca 2024 r. udział biodiesla zmieszanego z olejem napędowym sprzedawanym klientom wzrósł do 14%.

JBS była pierwszą korporacją w Brazylii, która uzyskała zezwolenie od brazylijskiej Narodowej Agencji Ropy Naftowej, Gazu Ziemnego i Biopaliw (ANP) na dostarczanie B100 do swojej floty ciężarówek. „Biopunkt”, położony w kompleksie przemysłowym Lins, w sercu stanu São Paulo, jest wyposażony w dwie pompy, które są przeznaczone wyłącznie do dozowania paliwa B100.

Jarosław Malczewski

Warsaw
wi_00
mon
wi_00
tue
wi_00
wed
wi_00
thu
wi_00
fri
wi_00
16. wrzesień 2024 21:04