Firma Agraves zajmująca się doradztwem rolnym zorganizowała spotkanie dla producentów trzody chlewnej, aby omówić możliwości współpracy grup z różnymi podmiotami. Swoje oferty przedstawiły zarówno firmy skupujące żywiec, jak i sprzedające warchlaki do tuczu, środki do produkcji rolnej czy pasze.
– Podejmując współpracę z jakąkolwiek firmą indywidualnie, nigdy nie uzyskacie tak dobrej oferty, jaką może otrzymać grupa zrzeszająca wielu rolników, będąca znacznie lepszym partnerem dla dostawców i odbiorców – przekonywał Mikołaj Baum, prezes firmy Agraves.
Aktualnie w pełni obsługuje ona 41 grup producentów rolnych, a około 20 doraźnie. Przygotowała też projekty dla ponad 3 tys. gospodarstw indywidualnych.
Zdaniem Mikołaja Bauma problemem polskich rolników jest rozproszenie gospodarstw, a także grup oraz brak przepływu informacji, z czego korzystają kupujący świnie. Nie ma także systemu weryfikacji ofert, warunków umów i ostatecznych cen.
Zdaniem Mikołaja Bauma problemem polskich rolników jest rozproszenie gospodarstw, a także grup oraz brak przepływu informacji, z czego korzystają kupujący świnie. Nie ma także systemu weryfikacji ofert, warunków umów i ostatecznych cen.
– Rolnicy skupiają się wyłącznie na jednym parametrze transakcji – cenie netto za kilogram. Tymczasem na ekonomikę wpływają też inne aspekty, niebrane pod uwagę – podkreślał Mikoła...