Potrzebne było stworzenie przepisów regulujących produkcję mięsa na wszystkich etapach
Jednym z elementów projektu jest przedstawienie nie tylko aspektów hodowli, przetwórstwa, przechowywania, przygotowania i serwowania dań mięsnych, ale także podkreślenie znaczenia przepisów prawa w produkcji zdrowego, najwyższej jakości mięsa w Polsce.
– Słowo "przepis" w kontekście jedzenia kojarzy się nam z listą składników i czynności, jakie trzeba wykonać, żeby przyrządzić smaczne danie. Jednak, by na stole pojawiła się ulubiona potrawa, wcześniej w ręce kucharza musi trafić dobrej jakości produkt. Żeby tak się stało, potrzebne było stworzenie, a potem respektowanie przepisów regulujących produkcję mięsa na wszystkich etapach. Chcielibyśmy, żeby ta świadomość dotarła do wszystkich konsumentów – mówi dr Witold Choiński, prezes zarządu Związku Polskie Mięso.
Budowanie świadomości konsumenckiej stanowi klucz do zrównoważonego rozwoju w branży mięsnej. Pierwszym krokiem jest całościowe spojrzenie na kwestie związane z produkcją mięsa wieprzowego i drobiu, ze szczególnym uwzględnieniem regulacji prawnych. Zrozumienie, że dobrostan zwierząt i ich humanitarne traktowanie, przy jednoczesnym dbaniu o środowisko, są wartościami uniwersalnymi, przynosi korzyści każdemu.
W trosce o zwierzęta, które są traktowane z godnością na każdym etapie ich życia, hodowcy i producenci utrzymując najwyższe standardy, są w stanie dostarczać produkty zdrowe i wysokiej jakości. Kluczowe w tym procesie są regulacje prawne, które zapewniają, że cały łańcuch produkcji – od pola do stołu – jest bezpieczny dla wszystkich zaangażowanych stron.
Te zagadnienia omawiali eksperci podczas inauguracji kampanii. Dr Wanda Baltaza z Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego poruszyła ważne dla wszystkich kwestie związane z ekologią, w tym niezwykle złożony aspekt emisji gazów cieplarnianych. Ekspertka podjęła się wyjaśnienia skomplikowanego tematu wpływu produkcji i konsumpcji żywności na klimat, unikając nadmiernego uproszczenia, jakim jest ograniczenie się do samych liczb. Krok po kroku przedstawiła cały proces - od początku uprawy roślin na polu aż do momentu, gdy żywność, w tym mięso, trafia na nasze stoły.
Konsumenci wymagają humanitarnego traktowania zwierząt i zapewnienia im dobrostanu
Obecnie konsumenci coraz częściej zwracają uwagę na pochodzenie i jakość mięsa, a to przekłada się na wybory zakupowe. Tematem budzącym wiele emocji jest dobrostan zwierząt. Zapewnienie im humanitarnego traktowania oraz oszczędzania im niepotrzebnego bólu i cierpienia jest niezwykle ważne. Pierwszy polski raport dotyczący społecznego postrzegania dobrostanu zwierząt, przeprowadzony przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych, wskazuje, że 80% Polaków uważa za konieczne wprowadzenie dopłat do produkcji dla hodowców dbających o dobrostan zwierząt, a 62,7% deklaruje gotowość do płacenia więcej za produkty z certyfikatem dobrostanu zwierząt. Produkcja, która respektuje dobrostan zwierząt, zyskuje zaufanie konsumentów.
Doktor inżynier Tomasz Schwarz z Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie omawiając definicję dobrostanu i realizację przepisów w tym zakresie, podkreślił, jak ważna jest to kwestia dla twórców prawa i hodowców zwierząt gospodarskich. Ich humanitarne traktowanie to nie tylko wymóg prawny, ale także oczekiwania konsumentów. Polscy rolnicy coraz więcej środków inwestują w nowe technologie, które pomagają zapewnić wymogi dobrostanu. Ekspert przytoczył konkretne przykłady praktyk zapewniających dobrostan zwierząt w polskich hodowlach, ukazując różnorodność metod w tym zakresie.
Promocja przestrzegania jasno określonych zasad produkcji mięsa wieprzowego i drobiu zawartych w regulacjach prawnych oraz edukacja w tym zakresie to zadanie, jakie stawia sobie Związek Polskie Mięso w najnowszej kampanii "Smak poparty przepisami".
Pewność dają paragrafy na mięso
Katarzyna Bryzek, radca prawny z kancelarii Chmaj i Partnerzy, zwróciła uwagę, że prowadzenie działalności w zakresie produkcji mięsa obwarowane jest rygorystycznymi wymogami polskiego i unijnego prawa. Dzięki temu mamy pewność, że mięso, które trafia na nasz stół, jest bezpieczne, bo produkowane zgodnie ze strategią "od pola do stołu".
– Takie holistyczne podejście ma zapewnić osiągnięcie celu, jakim jest zdrowsza i bardziej zrównoważona żywność w Europie, a także pozwolić na spojrzenie z szerszej perspektywy na wpływ produkcji żywności na klimat, środowisko i zdrowie – podkreśliła Katarzyna Bryzek.
Smak poparty jakością i przepisami
Ambasador kampanii Piotr Ogiński, pasjonat sztuki gotowania, świat przepisów prawnych zamienił na przepisy kulinarne. Zaprezentował korzyści zdrowotne płynące ze spożywania mięsa drobiowego i wieprzowego. Wyjaśnił, jak ważna jest jakość mięsa.
– Zawsze powtarzam – nie ma dobrego jedzenia bez dobrych składników. Najważniejsza jest jakość produktu. Tak naprawdę to od niego zależy, czy finalne danie będzie rewelacyjne. Hodowcy wykonują lwią część długiej i żmudnej pracy, aby dostarczyć nam, kucharzom, mięso, które przetwarzamy i podajemy na talerzu. Dobre mięso samo się obroni i naprawdę ciężko jest je zepsuć – twierdzi mistrz kuchni.
Piotr Ogiński zauważył również, że kiedyś do przygotowania dań używano bardzo dużo składników i dodatków, które dominowały i przysłaniały naturalny smak produktów. Dzisiaj odchodzi się od tego, bardziej skupiając się na technice i prostej kompozycji głównego składnika, co pozwala podkreślić jego naturalne walory smakowe.
– Planujemy już kolejne konferencje. Chcemy się spotykać, rozmawiać i nawzajem się uczyć. Słuchać głosu konsumentów i –odpowiadając na ich oczekiwania – realnie wpływać na przestrzeganie prawa na każdym etapie hodowli i produkcji mięsa – podsumował wydarzenie dr Witold Choiński, prezes zarządu Związku Polskie Mięso.
Marek Kalinowski