Zmienia się opinia publiczna na temat jedzenia mięsa. Coraz więcej młodych osób uważa, że jest ważnym elementem diety
W sierpniu 2023 roku ukazał się raport australijskiego zrzeszenia Meat & Livestock Australia‘s, który wskazał na wzrost popularności oraz poprawę wizerunku mięsa. Podobne doniesienia płyną z rocznego raportu Vion Consumer Monitor, w którym za badania opinii publicznej odpowiedzialna była firma GfK. Raporty podsumowują, w jaki sposób zmieniło się postrzeganie mięsa.
Największe zmiany opinii konsumentów możemy zauważyć w grupie konsumentów do 34 lat włączając w to rodziny z małymi dziećmi. 61% respondentów stwierdziło, że mięso jest niezbędnym elementem diety, co stanowi 4% wzrost w porównaniu do badania przeprowadzonego jesienią 2022 roku. 46% badanych do 34. roku życia zgadza się ze stwierdzeniem, że mięso jest zdrowe (w roku 2022 wskaźnik ten wynosił 38%)
Konsumenci wolą mięso od lokalnych producentów. Liczy się dla nich także dobrostan zwierząt
Raport dostarcza również bardzo cennych informacji dla producentów mięsa odnośnie nawyków zakupowych oraz potrzeb konsumentów. 75% uczestniczących w badaniu, jeśli ma możliwość, woli wybierać mięso od lokalnych producentów, a 60% z przejrzystym miejscem jego pochodzenia. Dobrostan zwierząt jest istotny dla 64% konsumentów, zaś zrównoważony rozwój wskazuje blisko 65%.
Zaobserwowano także 4% spadek istotności oznaczeń, jakie możemy znaleźć na opakowaniach (między innymi informacji o regionalnym charakterze produktu, organicznym pochodzeniu czy GMO). W tym wypadku można uznać, że jest to efekt zbyt wielu oznaczeń, jakie możemy znaleźć na wszystkich produktach spożywczych, nie tylko mięsie. Być może konsumenci stali się tym zmęczeni i nie potrafią odróżnić rzeczywistej wartości od prostych marketingowych chwytów.
Świeżość i wysoka jakość najważniejszymi czynnikami przy zakupie mięsa
Decyzje zakupowe dotyczące mięsa bazują na dwóch najważniejszych czynnikach: świeżości oraz wysokiej jakości. Kryterium ceny nie jest już tak jednoznaczne, a 70% badanych jest w stanie zaakceptować wyższą cenę, za realne przełożenie się jej na jakość produktu. Wyniki badania wskazują też na to, że jedynie 8% respondentów uważa, że jakość produktów lepiej gwarantują duże niż małe zakłady produkcyjne.